torsdag 10 juli 2008

U6 Cycle Tour - Etapp 4

Ser ni? Allt mitt klagande på vädret har givit utdelning. Idag tar jag tillbaka allt ont jag sagt om Tidaholm för idag skiner solen från en klarblå himmel.


Idag körde jag etapp 4 av U6 Cycle Tour. Elit hade tidig start, redan 09:20 så jag gick upp 05:30 och åt frukost. Gick sedan och sov igen i en timme innan jag började förberedelserna. GP-lopp var det på schemat idag. Ett varvlopp i centrala Tidaholm. Banan var 1,9 km lång och elit skulle köra 25 varv på denna + ett mastervarv. Pust och stånk, bara mängden varv är ju avskräckande! Mitt mål för dagen var damage control, dvs. minimera förlorad tid, överleva och ta mig i mål.

Inte helt oväntat så går de första 8-10 varven extremt snabbt sedan lugnade det ned sig lite. En utbrytning går iväg och får som mest 45 sekunders försprång. När det är runt 10 varv kvar ökar farten igen och utbrytarnas försprång minskar. Till slut var hela huvudklungan ikapp utbrytningen. Mitt i loppet var det tidvis ganska avvaktande körning men med 2-3 varv kvar blev det tokigt högt tempo. Här upplevde jag att många fick släppa huvudfältet. Jag bet mig dock fast som en igel. När vi på sista varvet kom in på målrakan hade jag dock inget kvar att ge utan blev omkörd av ett gäng som låg bakom mig. Skit samma, jag tog mig i mål med huvudklungan och lyckades med dagens mål. Min snittpuls under dagens lopp var 171 bpm (precis på tröskeln), snitthastigheten som jag loggade var 42,6 km/h.

Min placering idag blev 73 av 102 startanden och totalt ligger jag nu på plats 71 vilket jag är mycket nöjd med. Jag hade faktiskt inte räknat med att förbättra mig i totalen under dagens GP-lopp men det gjorde jag. Jag ligger nu endast 1 min 35 sek bakom ledaren. Resultatlista från dagens lopp finns här för herrar elit samt här för övriga klasser.

I övrigt så är det hårda bud här nere. Körningen på dagens GP var minst sagt hård. Så kan det gå när man kör med hårdingarna från övriga norden och tyskland. Här är några utdrag från juryns utlåtande idag.

Startnummer 259, Carl Uthus, Lillehammer CK, utesluten för uppsåtligt avvikande från tävlingsbanan (kört på fel sida om trafikdelare) och brott mot polismans tecken, samt böter SEK 500, TR 12.1.040 p14.

Number 410, Diego Garcia, CK Falken, disqualified for wilful deviation from the race course (wrong side of traffic island), and penalty of SEK 500, TR 12.1.040 p14.

Numbers 227, Tobias Barkschat, 229, Roiko Kanzler and 230 Lars Telschow, Frankfurter RC 90, disqualified because of violence, inappropriate behavior and creating dangerous situations. TR 12.1.040 p30-31

Nu börjar jag gilla cykling igen, så här ska det vara! Inget mes utan hårda bud är det som gäller. Kör man som en idiot ska det kosta, bryter man en etapp så är det bara att åka hem. Hårda bud är det som gäller, helt i min stil! Jag tror att jag fortsätter att cykla ett tag till trots allt, det här börjar bli riktigt kul!

En dansk här är så stor att jag inte kan ligga bakom honom. Min sikt blir helt skymd så jag ser inte vad som händer framför. Jag lovar att båda hans ben väger lika mycket som hela mig. Hela killen måste väga som en mindre oxe men så var det också han som vann etapp 2 solo i tisdags. En riktigt stark oxe med andra ord. I övrigt så verkar danskar vara relativt små, typ som mig. Det finns en hel hög med mini-danskar här osså har dom en bjässe med sig. ;)

Jag måste även passa på att ge en eloge till Cykelklubben U6 för arrangemanget. Det märks att dom har rutin av att anordna stora tävlingar. Banorna är grymma också. Alla etapper än så länge har varit riktigt fina, jag tror att det här är den bästa tävlingen jag kört faktiskt. Det är inte illa för nu får Hammarö 3-dagars flytta ned till en hedrande andra-plats på min lista över välarrangerade lopp och bra banor.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: