fredag 25 juli 2008

Laxå 3-dagars, etapp1 - prolog


Körde prologen på Laxå 3-dagars idag. Motivationen har trytit rejält på sista tiden samtidigt som kroppen känts bedrövlig ända sedan U6 Cycle Tour. Trots detta kändes det ändå rätt bra under dagens prolog. Banan var 1500 meter lång och ganska teknisk. Jag upplevde att den passade mig och linjecykeln bra men ändå blev min placering 102 av de 103 startanden. Kroppen och framförallt knoppen har tagit extremt mycket stryk på sistone och jag känner själv att U6 Cycle Tour var det som fick bägaren att rinna över. Jag trodde själv att jag skulle repa mig veckan efter för då tog jag det riktigt lugnt, tränade bara två pass men helgen därpå dunkade jag dubbla fem-timmars distanspass igen och efter det har hjärnan varit totalt nedmosad.

Tanken var från början att tävla vidare hela denna säsong med ganska hög intensitet ända fram till slutet av augusti. Nu får jag börja nedtrappningen nu istället då det blivit för hårt helt enkelt. Efter Laxå kör jag max två tävlingar till i år om jag orkar.

Hur som helst så är det linjelopp imorgon på 180 km. Där ska jag såklart försöka göra mitt bästa. Återkommer med resultat och reflektioner därifrån om jag överlever.

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Tom sa...

Mmm, du låter något nerkörd. Hoppas det släpper.

Rickard Mattsson sa...

Nerkörd är nog bara förnamnet. Jag trodde att kroppen skulle börja svara bättre under semestern men det blev tvärtom. Fast jag tror det mest sitter i knoppen nu faktiskt. Återstår att se om det lossnar.

Anonym sa...

Med facit i hand är det alltid lätt att veta hur man skulle ha gjort Rickard, men jag tror att om du skippat dina distanspass och bara kört korta pass på ca 1,5 max 2 tim. och lagt in lite fart så hade din kropp och själ kanske reagerat på ett mer positivt sätt. Men som sagt, det är alltid lätt att veta hur man skull gjort i efterhand.

Rickard Mattsson sa...

Robert: du skrev det jag tänkt länge. Tyvärr har jag inte stått för träningsupplägget själv denna säsong. Detta kanske inte har varit helt optimalt med facit i hand.