lördag 7 juni 2008

Valhalltempot 2008

Idag var det dags för mitt livs andra tempolopp. Ute på Ingarö i Stockholm gick loppet på en 22 km lång bana. Eller rättare sagt så var banan 11 km lång med en vändpunkt. Temperaturen idag var mer måttlig vilket kändes riktigt skönt.


På uppvärmningen innan tempot kändes benen rejält tröga och jag hade svårt att få upp pulsen. När väl starten hade gått visade det sig dock att kroppen var rätt okej ändå. Benen kändes helt plötsligt pigga och adrenalinet gjorde att jag låg konstant på 10-15 slag under maxpuls genom hela loppet.

Mina förväntningar på tempot var rejält låga. Med riktigt starka cyklister på startlinjen som dessutom hade rätt material var jag tvungen att lägga ribban lågt. Hur som helst så kände jag att loppet gick bra, benen kändes fina och jag är nöjd med mitt lopp. Tio minuter in på loppet blev jag ikappkörd av cyklisten bakom mig och mot slutet av etappen blev jag omkörd av ytterligare en cyklist. Jag slutade sist idag men det var helt enligt mina förväntningar så det gör inget. Väger man hälften så mycket som de stora grabbarna och har en linjecykel kan det gå så.


Efter fredagens GP-lopp körde vi ut till Ingarö där dagens tempolopp gick. Vi letade upp en badplats där vi åt mat, badade och sov över. Det visade sig vara riktigt lugnt och fint här så vi sover över ytterligare en natt här. Bilden ovan är tagen imorse vid soluppgången här på Ingarö.

Imorgon söndag är det linjelopp, äntligen! Falkenloppet går i Nynäshamn så efter frukost rullar husbilen mot startplatsen.

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så du väger för lite för tempo? Det finns två killar som kanske kan hjälpa till med ett träningsupplägg som hjälper dig mot oanade höjder! Iaf högre vikt...

/Flipp och Flopp

Rickard Mattsson sa...

Haha, jag försökte att gå upp i vikt under förra vintern. Lyckades faktiskt lägga på mig två kilo då och blev lite mera muskulös (skratta inte nu). Dock upplevde jag inte att detta gav mig något.

Med Fredriks träningsupplägg har jag åter tappat dessa kilon så i år är jag lättare än någonsin och det märks verkligen när jag kör tempo. Jag kör ju mest tempoloppet för att det är bra träning. :)