onsdag 25 juni 2008

Tempo SM 2008

Idag var det dags för Tempo SM. Jag tror att det var mitt livs fjärde tempo och då kör man SM, hur friskt är det? Min sena start gjorde att jag kunde softa rejält större delen av dagen. Efter frukost tittade jag på partemot, bilden nedan är från starten. Paret som startar på bilden var snyggast så därför fick dom symbolisera dagens tävlingar här nere i Svärdsjö/Falun.


Personen som designat tempobanan skulle nog många villa träffa och prata lite förstånd med. Profilen var verkligen stenhård, någon sa att banan var totalt 400 höjdmeter över 51 km och det är ju en del för att vara ett tempo.

Mina ben var inte världens bästa idag men dom dög. Tror jag körde sönder dem lite för mycket i samband med Solleröloppet i helgen. Som vanligt hade jag lagt ribban rejält lågt och hade som mål att inte bli sist. Det är ju trots allt SM vi snackar om, typ dom bästa i Sverige och även utlandsproffs som kommer hem och kör. På startlinjen stod 76 stycken hungriga tempofantaster. Jag startade mitt i fältet och det tog hela tio minuter innan jag blev ikappkörd av bakomvarande cyklist, det är nog personligt rekord. ;) Till vändpunkten var det nästan bara uppför. Jag passerade vändpunkten vid 25 km efter 43:56. Efter vändpunkten höll jag undan ganska bra kändes det som. Dock var det rejält med motvind nu istället för uppför. Mot slutet av loppet blev jag omkörd av ytterligare några men jag lyckades hålla undan för Tom från samma klubb som startade elva minuter efter mig. Det var skönt för han är en temporaket och jag hade räknat ut redan innan att det förmodligen skulle bli på håret. När jag närmade mig målet hade jag trots allt lite krut kvar i benen och lyckades trycka på rätt bra in över mållinjen. Slutade på plats 72 vilket jag är nöjd med. Jag är trots allt ingen temporaket än, snarare en ett-öres fjutt. ;)

Resultaten från dagens tempolopp finns här.

Nu ska jag träna och ta igen mig inför linje SM som går på söndag. Om jag överlever det återkommer jag med ett inlägg, annars läggs bloggen ned med automatik. ;)

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där gick ju jättebra! :) Kul!

Anonym sa...

en tempocykel för låt säga 65.000:-och du har en 70:e plats som i en liten ask .. :-)

Rickard Mattsson sa...

Ja typ, man är ju ganska nyfiken på hur stor skillnad det egentligen är mellan att köra linjecykel och ha en tempohoj. Jag misstänker att det är stor skillnad eftersom alla har en. ;)