måndag 16 juni 2008

Sandviken linje 2008

Igår körde jag Sandviken linje. Banan var som ett Kinnekullelopp light. Den var väldigt lik med ett varv på ungefär 10 km och en liten backe precis vid start och mål.


Tio minuter innan utsatt starttid, precis i slutet av min uppvärmning fick jag punktering på bakdäcket. Det var rätt illa, fick köra tillbaka till husbilen med punkterat bakdäck och göra ett kastbyte till mitt träningsdäck (tur att jag alltid har med dubbla cyklar ifall nåt händer). Medan jag stressade som en tok och bytte däck fick jag reda på att starten var uppskjuten i 15 minuter. Den tiden behövde jag verkligen så jag kunde ställa in växlarna för det nya bakhjulet innan start.

Sedemera blev starten uppskjuten flera gånger så jag tror att vi kom iväg 25-30 minuter efter utsatt starttid. Farten inledningsvis var rätt moderat, när vi körde över knölen första gången kom några lös och strax därefter gjorde Tom från klubben ett ryck och lyckades komma fram till utbrytningen. Från det här läget var det vår uppgift att bevaka klungan och försöka hålla den i schack. Under de första varven var det lugnt tempo och inga större utbrytningsförsök. Under de fyra sista varven var det desto fler försök. Här var jag väldigt aktiv och gjorde mitt bästa för att jaga ikapp och kontrollera utbrytningsförsöken så de inte skulle lyckas. Detta för att vi hade Tom högst upp i utbrytning, samtidigt som det fanns lag som inte var representerade där framme men var väldigt sugna på att gå lös. Jag upplevde att jag hade bra koll på klungan och hade inga problem att göra ryck för att täppa till och kontrollera utbrytningsförsöken då det behövdes.

På bilden ovan syns jag längst fram i den efterföljande klungan. Kontrollerade farten på ett bra sätt och hade hela tiden koll på hur långt efter utbrytningen vi var. Skönt att se andra lida så här i efterhand också. Min placering för dagen blev nummer fem i H-sport vilket inte var någon större bedrift. Hade jag inte kört lördagens tempo-lopp hade benen varit betydligt mycket piggare. Eller om jag inte hade punkterat strax innan start och blivit tvungen att köra med ett bakdäck som väger 500 gram för mycket. Sånt är livet, helt perfekt blir det sällan men helgens tävlingar var fina, åtminstone banorna. Arrangemanget går att göra bättre, klara och tydliga besked är något som jag efterlyser till nästa år.

Här finns resultaten från lördagens tempo och söndagens linjelopp.

/Rickard Mattsson

1 kommentar:

Tom sa...

Snyggt trampat! :-D