fredag 20 juni 2008

Solleröloppet 2008

För exakt ett år sedan idag körde jag min första riktiga cykeltävling. Det var Solleröloppet 2007 och jag körde i seniorklassen. Idag var det dags igen fast med en högre ambitionsnivå i form av elitklass. Vi var 97 stycken som kom till start på dagens lopp.

Vi skulle köra 187 km med start och mål på Sollerön. Första kilometrarna var det masterstart sedan var det plattan i mattan. Första passagen över Gesunda-berget gick bra men när vi skulle åka nedför var jag nära att bli frånkörd, blev räddad av Fredrik och Erik från klubben som hade hamnat i samma situation. Tempot var sedan ganska lugnt upp mot Skeer-backarna. När vi kom till Orsa och körde uppför Skeer första gången blev fältet rejält utspritt, många blev avhängda här och det var väl inte direkt oväntat. En skillnade motför förra året då jag körde i seniorklassen var att i år skulle vi köra Skeer två gånger. När vi passerade andra gången var tempot betydligt mycket lägre, antar att det var många som var trötta i det läget.

Den första langningen var väldigt tidigt under loppet, det hade jag inte riktigt räknat med så jag tog inget vid det tillfället utan väntade till den andra langningen. Konsekvensen av detta blev att jag bara fick tre flaskor istället för fyra som jag hade tänkt mig. Under sista timmen hade jag vissa känningar av kramp i låren, förmodligen pga. lite för dåligt vätskeintag. Knaprade i mig massor av GT-tabletter, drack upp den sista energidrycken och tog en Enervitine för att försöka dämpa krampen. Jag tror att det lyckades ganska bra men jag fick köra defensivt sista timmen för att undvika problem. När vi var på väg mot målgången och skulle passera Gesunda-berget för sista gången hängde jag med bra trots mina ben. Jag var med i en grupp som hade fått en lucka till bakomvarande men vi blev tyvärr ikappåkta in mot målet.

När vi kom in på det sista smala partiet in mot mål försökte jag att ligga med högt upp i klungan för att få en bra position inför målgången. Jag känner att jag lyckades bra med det men då spurten upp mot målet kom hade jag inget svart krut alls kvar i benen. Många andra susade om mig upp mot målgången och jag slutade på plats 39 vilket jag är nöjd med efter omständigheterna.

Hela laget fick dessutom väldigt bra support både före och under loppet, langningen fungerade bra åtminstone för mig. Stort tack till er som hjälpte till!

Resultatlistor från Solleröloppet finns här.

Nu ska vi fira midsommar och svulla kladdkaka! :)

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

Få se nu, 187 km. fyra flaskor, nur tänkte du då, två 0,5 l borde räcka. Det var bra kört Rickard.

Anonym sa...

Mattsson! Är det du som sponsrade loppet? Ser ut så på bilen....

Flipp || Flopp

Anonym sa...

bilden

Rickard Mattsson sa...

Ja det var såklart jag som sponsrade loppet. ;)

Bilden blev rätt cool faktiskt med tanke på reklamen på sidan av banan.