söndag 2 november 2008

På Spansk mark

Resan till Spanien och Barcelona gick bra. Jag anlände igårkväll vid 18-tiden. När jag hade checkat in på hotellet gick jag på pasta-jakt. Hittade ett ställe med namnet Pasta City där jag beställde in en Spaghetti ala Carbonara. När jag fick in maten trodde jag att dom skämtade med mig. Mängden var ungefär en tredjedel av vad jag brukar äta. Mina portioner är ju i normala fall +600 gram stora, den här kan aldrig ha vägt mer än 200 gram. Besviken åt jag upp maten, gick till Carrefour och köpte lite smörgåsar, pålägg, frukt och valnötskärnor. Gick tillbaka till hotellet och åt lite mackor.

Idag söndag sov jag länge, lade mig innan 22 och sov nästan till 8. Gick och åt frukost på hotellet, sedan gick jag upp till hotellrummet igen och somnade i ytterligare en timme. Livet här är hårt. Vädret var heltkasst nu på morgonen. Det spöregnade och blåste som tusan. Då längtade jag efter minusgrader och vit snö som vi har hemma i Sundsvall nu. Luften här nere är extremt kvav idag pga. det ostadiga vädret. Enligt en termometer som jag nyss gick förbi är det +18 grader så temperaturen är det inget fel på.

Strax innan lunch orkade jag inte vänta ut regnet längre utan gav mig ut på första träningspasset här i Barcelona. Jag sprang från hotellet och längs med Diagonal del mar ner mot medelhavet. Vinden piskade och det var inte många ute då. Luften var fuktig och tung att andas. Väl nere vid havet såg jag hur vågorna slog in över piren med våldsam kraft. Jag överdriver inte om jag säger att vågorna var 3-4 meter höga. Det såg riktigt mäktigt ut. Man undrar hur det såg ut i Thailand då tsunamin slog in. Det måste ha varit skräck-mäktigt. Run for your life!


Löppasset gick bra, 60 minuter snabbdistans med ett hyfsat högt snitt i puls. Det får duga för idag. Benen och framförallt vaderna värker duktigt nu. Efter passet gick jag och gjorde ett nytt försök att få i mig vettig pasta. Den här gången gick jag till Ginos som är en fin restaurang precis brevid hotellet. Jag beställde en Spaghetti alla bolognese med vitlöksbröd till förrätt. Kändes lite lyxigt med tanke på att det bara var lunch. Vitlöksbrödet var som vitlöksbröd brukar vara, varken bättre eller sämre. Spaghetti bolognesen var riktigt bra faktiskt. Portionen var av rätt storlek, jag fick parmesan-ost till och smaken var den rätta. Dit måste jag nog gå igen även fast det var svindyrt.

Nu ska jag nog snart gå tillbaka till hotellet och sova lite mera.

/Rickard Mattsson

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du har det kanon! Puss&kraam!