onsdag 19 november 2008

Kontinuitet

Kontinuitet är viktigt när det gäller träning och välbefinnande. Under 2006 började jag systematiskt att logga all träning då jag köpte en Polar pulsklocka med funktioner för att föra över träningsdata till datorn. Jag har nu samlat på mig träningsdata från 2006-07-01. Här snackar vi systematisk loggning, varenda pass finns med här så det är en liten guldgruva att leta i då man funderar hur mycket jag tränade inför 2007 till exempel. En egenskap som jag värdesätter högt hos mina medmänniskor är öppenhet. Som ett led i att visa vägen har jag gjort några utdrag från mitt träningsdata mellan 2006-07-01 och 2008-11-19. Håll till godo eller bli avskräckt för alltid. :)

Träningstid: Den totala tiden jag ägnat åt träning under perioden är 1441 timmar. Jag har ett snitt på 11:31 timmar per vecka under perioden. Min mastigaste vecka under perioden tränade jag 28 timmar, det var på Mallorca i år.

Tid i pulszoner: Under perioden har jag tillbringat strax över 61 timmar i max pulszon (zon5), 271 timmar i den höga pulszonen (zon4), 422 timmar i medium pulszon (zon3), 303 timmar i låg pulszon (zon2) samt 230 timmar i den mycket låga zonen (zon1).

Sträcka och snittpuls: Jag har förflyttat mig själv 2746 mil, mestadels via cykling såklart men även en del löpning. Snittpulsen över perioden och samtliga pass ligger på 131 bpm. Jag har i snitt tränat 22,5 mil per vecka. Den mastigaste veckan har jag tränat 70,6 mil (det var på Mallorca iår).

Antal träningar: Totalt har jag under perioden genomfört 1046 träningar. I snitt har jag tränat 8 gånger per vecka och som mest 23 pass på samma vecka.

Puh, nu blev jag lite trött. ;)

/Rickard Mattsson

5 kommentarer:

Tom sa...

Ja, 23 pass på en vecka låter jobbigt. Tre pass varje dag blir 21 om jag räknar rätt.

Rickard Mattsson sa...

Ja det är svårslaget. Jag hade en period då jag tränade runt tre pass om dagen. Körde ett innan jobbet, ett på lunchen och ett efter jobbet. Ibland blev det två pass efter jobbet också, därav 23.

En dag kunde se ut så här: morgonlöpning innan jobbet 45-60min, löpning på lunchen 45 min, dubbla spinning-pass efter jobbet.

Ingen kommer ihåg en fegis.

;)

Anonym sa...

Ser att det är lite annorlunda hur vi alla räknar pass. Ett sammanhängande pass är ett pass för oss. Vilar man mer än ca 1 tim mellan passen räknas det för oss som två pass, annars ett pass. Annars blir en multisportträning väldigt många pass. Komb pass ex först 1 tim spinning sedan 1 tim sty- träning kallar vi crosspass. Men såklart är det fritt för alla att räkna som dom vill :) Bra tränat förresten! :)

Anonym sa...

Glömde fråga om ni cyklister kör mycket periodisering? Pulsering? Är alltid kul att veta hur andra tränar. Lycka till i fortsättningen!

Rickard Mattsson sa...

Caroline: definitionen på pass i min träningsdagbok är ju såklart styrt av pulsklockan. Från det att pulsklockan startas tills den slås av = ett pass. Så om jag kör två spinningpass på raken blir det ju ett uppehåll emellan och då räknas det som två separata pass i alla sammanställningar.

Periodisering förekommer bland cyklister, jag tror att det är väldigt vanligt åtminstone bland dom med några års erfarenhet. Vissa periodiserar i tid, man ökar träningsmängden tre veckor och sedan kör man en återhämtande vecka med färre timmar, därefter kör man en ny period på tre veckor med ökande träningsmängd innan man återigen vilar. Basic när det gäller periodisering. Jag har själv provat den varianten men tycker det blir lite för ryckigt och styrt.

Plan periodisering är mer min melodi. Då ligger man ganska konstant i antalet timmar över hela året, förutom toppningsveckor. Det som periodiseras är istället typen av träning, intensitet och mängden distans. Plan periodisering är den metod som jag tillämpar och tycker fungerar bäst för mig. Det innebär att jag grovt delar in året i fyra perioder och sedan har olika fokus under dessa perioder.