lördag 3 januari 2009

Summering år 2008

Här kommer 2008 i text och bilder...

Träningsläger på Mallorca i april. Cyklade 70 mil och 28 timmar första veckan. Körde uppför sa Calobra på 34min 50sek.

Inledde tävlingssäsongen i Hammarö med en tredagars tävling. Körde prolog, tempo, GP och linjelopp i elitklass.

Bild från tempostarten i Hammarö 3-dagars.

Jag var med i Sveriges enda riktiga etapptävling på cykel, U6 Cycle Tour. Jag hängde med bra men näst sista dagen körde jag av vägen och ned i diket. Efter det var jag helt borta i sammandraget. Tråkigt men det var en kul tävling och ett bra arrangemang.

Solleröloppet var en plåga från start till mål. Eller vänta, biten mellan starten och Gesunda-berget var fint, sedan började lidelsen. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag och Tom kämpade i backarna utan att ha den där rätta känslan i benen. Jag lyckades inte direktkvalificera mig till GP-loppet som gick dagen efter. Tror jag hamnade på plats 39 eller nåt.

Loppet som jag är mest stolt över är Kinnekulleloppet. Ni som körde det vet varför men jag kan ge övriga en hint. Snö, +2 grader, 13 varv med en våldsam backe varje varv. Jag kom på plats 35 tror jag av 120 startanden.

I Ockelbo körde jag Sandviken linje och tempo. Jag körde i H-sport och fick tävla med H30. Farten var betydligt mycket lägre än vad jag var van från elitklass. Tom bröt sig ut tidigt och jag gjorde mitt bästa för att hålla koll på resten av klungan.

Totalt cyklade och sprang jag 1172 mil under året. Snittpulsen låg på 132 bpm. Snittdistansen per vecka låg på 22,5 mil.


Total träningstid under året blev 588 timmar med ett snitt per vecka på strax över 11 timmar. Under formtoppningsveckorna tränade jag 28 respektive 25 timmar. Totalt lades 23 timmar i zon 5, 106 timmar i zon 4, 181 timmar i zon 3, 155 timmar i zon 2 och 89 timmar i zon 1.

Självklart hände även mycket annat under året men det här var några russin ur kakan. Vill även passa på att rikta ett stort tack till min sambo Annika som stöttade mig hela vägen. Hon står för övrigt bakom många av bilderna som publiceras här i bloggen. Tack!

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Tom sa...

Ja, Solleröloppet var ett enda långt lidande. Vi slet som hundar.

Anonym sa...

grym struktur på träningen. Mycket imponerande, har aldrig sett något liknande faktiskt. Lycka till inför nästa år, hur det än blir med elitsatsningen. Ser fram emot att tävla mot dig. Eller inte, beror på hur man ser det :D

Jojje

Rickard Mattsson sa...

Haha, ja det är härligt med ordning och reda. Då kan man titta tillbaka på det som varit och justera inför framtiden.

Hur gör du nästa år? Vilken klubb kör du för och i vilken klass kommer du att tävla?