söndag 25 januari 2009

På två hjul 2009

Igår var jag och besökte tvåhjulsmässan i Stockholm med min far och bror. Vi kikade på motorcyklar och andra leksaker hela dagen. Mycket folk var det som besökte mässan. Den rådande krisen lyste med sin frånvaro men jag upplevde utbudet på mässan som aningen mindre, det kan bero på att tillverkarna håller igen lite nu när minsta lilla snöflinga betraktas som en krissituiation.

Nu då jag är närmare ett MC-köp än de föregående åren provsatte jag några intressanta hojar. En del kändes rätt direkt medans andra kändes mer som otympliga monster. Ovan är en av de mer intressanta skapelserna, en Suzuki Hayabusa. En torped på två hjul med 197 hkr i originalutförande. Självklart fanns det även andra torpeder, Kawazaki hade en tex. som vägde 203 kg och utvecklade 200 hkr. Det kallar jag effektutveckling, runt 1 hkr per kilo.

Ovan är Zlatans specialbyggda HD. Han var först i Sverige med att beställa den nya modellen och ville givetvis ha den pimpad för att passa hans livsstil. Svart brutal och grym var den.

En sak som jag blev besviken på var att hela cykeldelen var borttagen från mässan. Ja trampcyklar alltså. Vet inte riktigt vart den delen av mässan tagit vägen men jag antar att den försvunnit till förmån för Svenska Cykeldagarna i Jönköping. Hur många från Sundsvall åker på en cykelmässa i Jönköping? Jag gissar på noll personer. Hur många ovanför Sundsvall åker på cykemässa i Jönköping? Jag gissar på noll personer. Hur som helst så fanns det alltså heller inget att irritera sig över på årets tvåhjulsmässa eftersom det återkommande irritationsmomentet alltid varit cykeldelen av mässan. Den har faktiskt sugit hårt så jag är glad att den plockats bort ur sortimentet. Nu kunde man koncentrera sig till 100 % på motordrivna tvåhjulingar istället vilket var skönt. Dagen gick rätt fort ändå lixom...

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: