tisdag 6 januari 2009

Stavar

Jag har länge gått och grubblat på om jag inte har använt för korta stavar när jag åker längdskidor. Igår försökte jag finna svaret på det. Mina gamla stavar var 135 cm långa och det kändes inte alls som jag kunde staka med dem. Efter lite letande på skidforum.se hittade jag en formel, kroppslängden x 0,85 = stavlängden. Sagt och gjort, räknade lite och hittade även andra sätt att få fram rätt stavlängd på. Oavsett uträkning så hamnade jag runt 145 cm. När jag väl hade kommit fram till att de gamla stavarna var för korta stegade jag ned till Birsta för att leta nya. Efter lite provande hittade jag några kompositstavar i rätt längd.

Idag provade jag dem. Jag märkte direkt att dom var mer rätt än mina gamla. Det kändes som jag kunde använda mina armar på ett annat sätt lixom. Varvtiderna förbättrades med 30-60 sekunder också vilket säger lite. Det blev några fyror i skidspåret idag också, närmare bestämt fem stycken. Kändes skönt att köra dem på skidor. Klart mindre plågsamt än att avverka dem på trainer.

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips är att klassiska stavar ska räcka till axelns ovansida. Kul att se att du åker skidor:)
Köpte cykel (Fujin) av din klubbkompis Micke E i Östersund i går.

//Jocke H

Rickard Mattsson sa...

Jo jag har förstått det numera. ;)
Kul att du köpt hoj! Kommer du att tävla nåt under 2009 eller är det för motion?

Anonym sa...

Motion till att börja med. Ska träna lite mer målmedvetet på cykeln nu och det blir ännu roligare med riktiga prylar. Hade en aluhoj med tiagra tidigare så jag har tagit ett stort steg på cykeln. Tänkte gå med i Sundsvallscyklisterna och bl a hänga med på deras motionsturer. Sedan skulle det vara kul att träna kvalitét med några andra taggade:)

//Jocke H