torsdag 12 februari 2009

Trainer

Idag körde jag mitt första pass på trainern i källaren sedan förra vintern. Ett återhämtande pass med inslag av teknikträning. Det var första gången jag satt på en racercykel sedan oktober. Allt kändes bra men jag lyckades återigen få punktering på mitt trainerdäck. Vad gör jag för fel egentligen? Jag har nog avverkat fem-sex slangar nu sedan förra vintern. Jag skrattade åt det hela första gången. Punktering får man ju utomhus av att man kör på glas eller nåt. Att sitta inne på en trainer måste ju vara idiotsäkert. Jomentjena, så är det inte tydligen! Frågan är nu om jag pumpar däcket för hårt (7,5-8 bar), är helt kass på att montera slangar (nej) eller spänner rullen mot hjulet för hårt (tre varv från det att rullen snuddar däcket)? Jag kör med Continentals trainerhjul och dyra slangar. Kan man inte köpa sig fri från problem? Har någon annan råkat ut för detta och vad är isåfall erfarenheten?

Hur som helst så kändes det bra att träna inomhus idag. Har tröttnat på kylan nu då det återigen var runt -17 grader idag. Benen snurrar ju knappt runt i dom temperaturerna!

/Rickard Mattsson

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du spänner rullen för hårt, spänn den inte mer än att däcket inte slirar.

Rickard Mattsson sa...

Okej, det står dock tre varv i manualen från Elite. ;)

Tom sa...

Jag vrider åt tre varv (knappt) och har inte haft särskilt många punkteringar, men en härom dagen faktiskt.

Prova billigare slangar. Det ska vara rejäla butylslangar. :-)

Anonym sa...

Jag vrider till dess hjulet inte slirar och har aldrig några punkteringar. Jag använder vanliga däck, inga specialdäck för trainer på min hoj.

Tom sa...

Jag ska prova att skruva åt så lite som möjligt och se om wattåtergivningen blir densamma.

Anonym sa...

Du har inget "slir" mellan däck och trainer så att det blir för varmt?

Tom sa...

Jag tror att dina punktering beror på att du får sluta köra dina tröskelpass på 900 watt i snitteffekt. Finns inga däck eller slangar som fixar sånt. Håll dig ute och riv upp asfalten istället.

Rickard Mattsson sa...

Jag kan lova att om man pumpar däcket till 8 bar och sedan vrider åt skruven som spänner rullen mot däcket tre varv, då har man absolut inget "slir". Det kan däremot vara en kombination av hårt spänd rulle, trainerdäck och dyr slang som inte pallar trycket från rullen. Ska nog prova att lägga på ett vanligt utslitet däck istället ett tag för att utvärdera. Att det kan bero på hög uteffekt är också uteslutet, jag utvecklar inte särskilt mycket effekt... :)

Cykelbloggar sa...

Hallå Rickard,

Jag undrar om det är OK om vi lägger upp en länk till din blogg på www.cykelbloggar.bloggspot.com

Om det är OK kan du antingen skicka in en kommentar på bloggen eller skicka ett mail.

Hälsningar,

Admin / Cykelblogga

Rickard Mattsson sa...

Hej Cykelbloggar. Ja det är såklart helt okej om ni länkar till min blogg.