måndag 2 februari 2009

4 Kg

Mitt mission sedan i höstas har varit att ta igen förlorad mark. Ja då snackar vi inte träningsmängd eller intensitet utan förlorad muskelmassa. Den träning som bedrevs inför och under säsongen 2008 var på tok för nedbrytande både för muskulaturen och för skallen. Min överkropp försvann helt och hållet och jag kände mig vekare och vekare ju längre säsongen gick. I samma sekund som jag hoppade av Fredriks träningsupplägg började jag gå på gymmet två dagar i veckan. Började träna som jag gjorde förr i tiden, dvs. hela kroppen och inte bara fokus på ben. Sedan dess har det gått fort. Styrkan har sakta med säkert kommit åter och muskelmassan på framförallt överkroppen är nu återställd till minst 2007 års nivå, förmodligen ännu bättre.

Inför säsongen 2008 pressade jag ned min vikt till 53 Kg vilket också var målet för säsongen. Som lättast var jag dagarna efter Skandisloppet, då vägde jag 51,6 Kg vilket är helt tokigt lätt. Det innebär att jag och min tävlingscykel tillsammans vägde 58,4 Kg. Målet här var att tillsammans med cykeln väga under 60 Kg. Varför? För att det går...

Men nu då jag är oseriös kan jag kosta på mig några extrakilon. Mitt fokus på ökad muskelmassa har än så länge resulterat i att jag ökat 4 Kg i vikt till 57,1 Kg vilket är ganska snabbt jobbat på fem månader. Jag räknar inte med att kunna gå upp så värst mycket mer än så, då får jag nog sluta träna helt och hållet. En sak är säker och det är att jag känner en större balans och harmoni i kroppsstyrkan nu än då...

Frågan är bara vad dessa extra kilon kostar när jag ska trampa mig uppför Kinnekulle?

Nä vad fan spelar det för roll? Jag har ju lagt av...

/Rickard Mattsson

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk på att viktfixering kan ta överhand Rickard. Undrar hur ofta du väger dig?

Tom sa...

Tempot är pannkaksplatt, så några extra kilon gör inget där i alla fall.

Tom sa...

Fan... Pannkaksplatt?... Om jag skulle ta och köra elit ändå...

Rickard Mattsson sa...

Robert, under säsongen 2008 vägde jag mig ofta, typ varje dag. Numera händer det mer sällan, kanske en gång i månaden eller nåt.

Tempo, vad är det? Jag ska upp för den där jävla backen hur många gånger som helst och självklart snackar jag då linjet from hell, SM 2009.

Elit eller inte elit, allvarligt talat så ser jag ingen skillnad mellan motionsklass och elitklass. När man kommer imål har det gått lika jävla fort i vilket fall. Det som skiljer är tjuv och rackarspelet som finns på tävlingarna. Ansträngningsmässigt kan ett motionslopp vara lika jävligt som en elittävling.

Tom sa...

Återstår att se hur många ggr den ska köras. Enligt de preliminära uppgifter jag har fått kommer backen att köras några gånger i mitten av loppet.

Rickard Mattsson sa...

Vaaaaaaaah? Jag är inställd på minst 13 ggr, hade förväntat mig typ 18-20 eftersom det är SM. Blir det mindre än 13 åker jag inte ned till Kinnekulle. Jag vill ha mycket backe för pengarna, annars får det fan vara! ;)