lördag 14 februari 2009

Alla hjärtans dag

Idag är det alla hjärtans dag. Ytterligare ett kommersiellt jippo som ska få oss konsumenter att handla. Enligt mig är det för mycket. Tänk bara jul, nyår, trettondagen, alla hjärtans dag, påsk, nationaldagen, farsdag och morsdag (glömde jag nåt?). Till detta kommer naturligtvis även de obligatoriska födelsedagarna för släkt och vänner. När affärerna plockar fram julpyntet i oktober tycker jag det luktar illa. Det sänder lite fel signaler så jag blir mer anti mot julen på grund av det. Vägrar handla helt enkelt. Nåja, alla hjärtans dag är det idag. Man kan fira det på olika sätt...

Jag och min sambo firade genom att använda hjärtat så mycket som möjligt. Spinning följt av styrketräning på friskis. Under spinningpasset körde jag med plattan i mattan. Många minuter över tröskelpuls så när passet var slut och jag skulle kliva av cykeln var jag nära på att svimma. Jag kunde inte stretcha som alla andra utan jag fick sätta mig på golvet för benen bar mig inte helt enkelt. Så ska en spinningcykel trampas. ;)

Efter det knäckande spinningpasset gick vi till gymmet och fortsatte. Petade i mig en energikaka och tog nya tag. När jag kört klart benpressen fick jag samma svimningstendenser igen. Fick ligga kvar ett tag för att inte ställa till med en scen på gymmet. Även det passet gick bra och kvaliteten var riktigt hög. Härligt att träna som jag gjorde förr igen. Först ett riktigt blow-out pass på spinningcykel följt av styrketräning.

Ifall någon som var med på spinningpasset undrade vad jag höll på med då jag klivit av cykeln så har ni nu fått det svaret. Jo en sak till när jag ändå är igång. Det satt en kvinna bakom mig på spinningen. Varje gång ledaren frågade om vi orkade lite till skrek kvinnan bakom mig: JAAAAAAAAAAA! Detta medan jag höll på att ha ihjäl mig själv. Klart att hon ville sitta ett tag till bakom mig. ;)

Bilden ovan visar min pulskurva från spinningpasset. Första intervallen var 17min lång och den andra 14min lång. Jag hade inte kunnat köra hårdare på spinningcykeln idag faktiskt.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: