fredag 26 september 2008

Löpning

Historiskt sett har jag alltid varit riktigt dålig på att springa. Efter all min cykelträning har jag dock successivt blivit mer och mer vän med löpningen. Imorse när jag precis skulle cykla iväg till jobbet ångrade jag mig och snörade på mig löparskorna istället. Benen kändes oväntat friska trots att jag bara hade varit vaken i 45 minuter. Jag packade snabbt om min stora ryggsäck till en liten och lätt. Ändrade kläder som jag skulle använda under dagen på jobbet från tunga jeans till byxor i lättare material. Dagen till ära skulle jag inte heller behöva ta med matlåda eftersom jag skulle bli bjuden på lunch av min mor, tack! Det var med andra ord som upplagt för löpning till jobbet idag.

Redan från start kändes det lätt trots gröt, banan, ägg och te i magsäcken. Jag hade bestämt mig för att prova på tröskelintervaller till jobbet, sisådär 20-30 minuter efter frukost. Det fick bära eller brista helt enkelt. Jag har bra precis en lagom uppvärmning hemifrån och till första backen från Birsta upp mot Bosvedjan. Där började jag min första tröskelintervall. Femton minuter på tröskelpuls gick bra, vilade några minuter och sedan femton minuter till. Fick springa ända till GA-kyrkan i stan innan min sista intervall var slut. Vägen till jobbet är exakt 11 km och idag gick det allt som allt på 51 minuter inklusive uppvärmning och nedvarvning. Inte illa pinkat med ryggsäck på ryggen och frukost skumpandes i magen. Benen kändes riktigt bra och jag sprang riktigt aggressivt hela vägen. Småbarnen som var på väg till skolan tittade förundrat, dom undrade nog vad jag hade för fel...

Ibland är det riktigt skönt med löpning!

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: