måndag 8 september 2008

Livet som villaägare - part II

Livet som villaägare fortsätter trots små och stora missöden. Anledningen till att det varit dött här i några dagar ser ni nedan...

En läckande koppling i ena badrummet har fångat min uppmärksamhet i två dagar. Ja men det är ju bara att byta tänker många. Jovisst är det så. Först provade jag dock att skruva åt skiten som läkte vilket fick till följd att vi hade en mindre fontän på toaletten. Fick klara oss helt utan vatten större delen av söndagen. Åkte till K-rauta och fyllde på lite vattenflaskor och tvättade mig mitt i reparationsarbetet. Jo jag letade lite nya kopplingar också men det gick sådär. Vår huvudledning var 16mm och kranens ledningar var 10mm. Måttet på huvudledningen visade sig vara lite udda så det tog ett tag innan vi lyckades lösa den biffen.

På Bauhaus fick jag dock hjälp av en kunnig rörkrängare. Det blev många kopplingar och omvandlare till slut. Först en 16mm anslutning som går in i en 15mm ballofix. På andra änden av ballofixen var det 12mm så där blev det en adapter till 10mm för att få rätt dimension. Som grädde på moset blev jag tvungen att kapa bort dom gamla kopplingarna för att få dit dom nya. Fick hjälp av min far med extra rörstumpar för att kompensera detta. Resultatet syns ovan och jag är nu beredd att gå till kyrkan för att det inte ska läka nåt mer. ;)

Livet som villaägare är fan inte lätt men jag vägrar åka till kyrkan, där går gränsen!

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: