måndag 2 augusti 2010

Touchdown Åre

I helgen körde vi ett första flyttlass till stugan i Åre. Här kommer en kort summering med bilder och text.


Min snälla farbror Göran hade lovat att sponsra med ved till stugan. Här snackar vi rejäla mängder! Typ en säck på 500 kg som man får hantera med traktor. Vi stannade till i Stöde för att lyfta på en säck på släpvagnen..


Här är veden och allt annat lastat på vagnen innan avfärd från Stöde mot Åre..


Med en släpvagn som vägde bly blev det en dyr historia vid bensinmacken. Jag blundade och tänkte på Zlatan men råkade ändå se att det på 28 mils körning gick 43 liter bensin i tanken. Det blir en förbrukning på 1,53 liter per mil. Ecodrivning någon?


Fixade ett vedställ till all vår ved..


Veden avlastad, vi lyckades ganska bra med att fylla vedstället..


Lördagen inledde vi med ett pass löpning innan frukost. På fastande magar joggade vi på leden mot Åre-skutan som börjar 200 meter från stugan. Naturen runt stugknuten är helt magisk. Jag kommer aldrig att sälja den här stugan. Ni får kasta hur mycket pengar över mig som helst, den är inte till salu! Tyvärr glömde vi kamerorna men när jag får rysningar efter ryggraden då är det riktigt fint.. Vilken natur, vilket närhet och viken sagolik tur vi har som lagt vantarna på denna stuga!

För min del var det första löppasset sedan oktober 2009. Jag hade fått tydliga instruktioner av min naprapat inför första passet. Spring endast på mjukt plant underlag och max fyra minuters långa intervaller i lugnt tempo. Det gick sådär eftersom vi satte av upp mot skutan och sedan tillbaka till stugan. Första halvan av passet uppför och andra halvan utför men det var åtminstone i lugnt tempo och på mjukt underlag! Tror det blev sex fyraminuters-intervaller och det kändes riktigt bra. Ingen smärta i foten, underbart sällskap och oslagbart vacker natur. Jag har absolut inget att klaga på. :)


3G-router och antenn monterade vid ena fönstret. Det gick ganska smärtfritt att hitta den mest optimala placeringen där bandbredd och stabilitet på signalen var optimal. Även övervakningskameran är på plats så numera detekteras varenda rörelse i stugan. Har provat att surfa in till kameran hemifrån och då ser jag live hur det ser ut i stugan via video. För er nördar kan jag informera om att jag konfigurerat ett DMZ i routern där övervakningskameran är placerad så nätet är segmenterat. Kameran har egen dynamisk DNS-hantering och eget domännamn så jag kommer åt den bara jag har dator eller mobiltelefon. Hur coolt är det på en tiogradig skala? :)


Bandbredden nedströms blev inte riktigt lika bra som hemma men ändå klart godkänd. Stabilitet och prestanda imponerar helt klart.


Vi beslutade hastigt och lustigt att byta golv i hela stugan, förutom i badrummet. Söndagen ägnades åt en resa till Östersund där vi shoppade 16 kartonger med nytt modernt laminatgolv. Stugan kommer att bli grymt fin med det nya golvet. Gammalt och nytt i en skön kombination som vi båda tror stenhårt på.


För att se fler bilder från Touchdown Åre klicka här eller i länklistan till höger.

Inga kommentarer: