tisdag 25 maj 2010

Fjärrvärmeprojektet del #1


Idag togs ett första steg i fjärrvärmeprojektet. En kille från Sundsvall Energi ringde mig precis då jag kommit till jobbet. Han undrade om dom kunde komma förbi för att besiktiga huset och planera dragningen av ledningar och fiber. Han ville besöka mig redan idag så jag fick vara flexibel och lämna jobbet efter halva dagen för att ta emot honom. När killen anlände började vi med att titta i pannrummet i källaren. Ja här gör vi si och här gör vi så. Okej.. Nu går vi ut sa killen. Då kunde jag inte vara tyst längre utan sa; ja här får ni en rejäl utmaning. När vi kom ut såg han vad jag menade. Det är inte många millimetrar på tomten som det går att gräva på utan att förstöra växter, uteplatser, asfalt, stenbeläggning osv. Efter att ha provat några olika teorier för ingång till huset var jag tvungen att lansera min idé. Att gräva runt hela huset och gå direkt in i pannrummet med både vattenledningar och fiber. Då sa killen att det kostar per meter. Jo jag vet men det är ju fastpris sa jag..

Efter att killen från Sundsvall Energi lagt pannan i djupa veck, fått lite huvudvärk och tagit sig för pannan flera gånger kom vi överrens om att köra på mitt förslag, att gräva från vägen och på gräsmattan runt hela huset och gå in direkt i pannrummet. Blir bra för då får jag fibern direkt in i serverrummet i källaren. Hehe :)

Så nu blir det planering om jag förstod det rätt och sedan kommer snubbarna och märker och gräver. Enda nackdelen med upplägget är att jag själv får gräva under altanen på baksidan men det klarar jag nog av. Blir bra träning om inte annat.

/Rickard

Inga kommentarer: