onsdag 17 juni 2009

Indalsledenloppet 2009 i bilder

Nu har jag äntligen kommit över bilderna från Indalsledenloppet i helgen. Håll till godo. Fotograferna är: Anders Kinell och Fredrik Modin från Koneo.


Ovan bild tagen precis vid startögonblicket. Kul att se lårmusklerna arbeta.


Här började vi få upp farten vilket bilden visar ganska bra..


..och här hade det börjat bli jobbigt. Jag öppnade som vanligt hårt. När jag passerade markeringen för 2 km låg jag på 6min40sek, när jag passerade 3 km hade jag en tid på strax över 10min. Det säger lite om tempot...


Löpsteget ser bra ut. Killen bakom kom aldrig ikapp, faktum är att jag faktiskt inte såg honom alls, inte ens efter målgång.


Så här ska det se ut om man springer med världens lättaste tävlingssko, Nike Mayfly.


Mitt i språnget..


In mot växlingen lyckades jag tyvärr inte hålla två av mina konkurrenter bakom mig. Blev otroligt slut i sista backen upp mot växlingen och tappade två placeringar.


Här är det nära växlingen. Med stafettpinnen, eller rättare sagt stafettlappen i högsta hugg in mot växlingen.


Pust och stånk..


Mission accomplished.


Nu hade jag gjort mitt, eller som jag sa efter målgången: nu är det inte mitt fel om det här går åt helvete! I övrigt en grymt bra bild.

Min snittpuls under loppet var 182 bpm. Min maxpuls ligger på 191 så det är ett rätt högt snitt. Under långa perioder låg jag och sprang på 186 bpm men jag insåg att det inte skulle hålla att springa hela sträckan på fem slag under maxpuls så jag drog av lite på tempot. Tiden på 10 km blev 39:20 och på hela sträckan 40:34. Min placering på första sträckan av 50 startanden blev 11:e bästa tid. Mer info och resultat finns här.

/Rickard Mattsson

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varför en vätskeflaska i handen?

Tom sa...

För att kompensera de svinlätta skorna?

Tom sa...

Neeej, vad dum jag är! Det är helium i flaskan så klart! Två flugor i en smäll! Får ett ännu lättare löpsteg och kunna bjuda på en riktigt rolig intervju vid eventuell etappseger!

Rickard Mattsson sa...

Anonym: för att min kropp levererades utan fäste för flaskställ, du vet ett sånt som finns på cyklar. Helt sjukt faktiskt, kan man reklamera kroppen för det? Nästa gång ska jag springa med camelback istället så ni slipper klaga på flaskan men då ska det väl klagas på att jag har ryggsäck istället... ;)

Nä skämt åsido, jag behöver vätska även under ett kort lopp. Jag vill då dels ha vätska som jag vet fungerar för mig, dvs. elektrolyt. Jag vill inte heller spilla massa tid på att försöka fånga en plastmugg i farten för att sedan tappa ut 90% av innehållet. Därför springer jag med egen flaska med känt innehåll. Jag har fler än en gång tjänat tid gentemot konkurrenterna pga. detta.

Lillasyster sa...

Ooh, storebror is flying!

Rickard Mattsson sa...

Japp ;)

Unknown sa...

Hej! Är sträckan 10,7 eller är den kortare? Jag sprang den för några dagar sen. Jag hade ingen klocka på mig.

Du kan skicka ett mail till mig på som ett svar eller så skriver du här :P
jimmy.siltamaki@gmail.com