onsdag 4 mars 2009

Hatobjekt

Den senaste tidens hatobjekt har varit Svensk Bilprovning. Ja jag vet att man inte får ha solfilm på sidorrutorna fram men vem bryr sig? Jag trodde Svensk Bilprovnings främsta syfte var att främja trafiksäkerheten i vårt land. När jag för första gången skulle besiktiga min nuvarande bil i mitten av februari fick jag en tvåa för att jag hade solfilm på sidorutorna fram. Enligt inspektören var det olagligt. Jaha, so what? Ja du måste ta bort det och komma med bilen på återkontroll inom en månad, annars blir det körförbud.


Så efter att ha dragit ut på det in i det längsta tog jag igår och gjorde slag i saken. Lite letande på webben efter information sedan bar det av med hårfönen i högsta hugg ut i garaget. Sakta men säkert pillrades solfilmen bort samtidigt som jag värmde med hårfönen för att det skulle släppa lättare. Det gick smidigare än jag trodde, dock synd på en sån proffsig montering som den tidigare ägare kostade på bilen.

Hur som helst. Nyttjade dropin-tiden hos Bilprovningen imorse. Fick vänta fem minuter sedan var det bara att rulla in min osminkade skönhet. Fick samma nitiska kontrollant som vid besiktningen i februari. Han satte sig i bilen, sänkte ned rutorna, flinade och sa; ja nu ser det bra ut, det blir ju inte lika coolt men...

Men va fan!

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: