onsdag 11 mars 2009

Benspark



Imorse var jag uppe med tuppen, 05:30. Cyklade till gymmet och körde ett pass där innan jobbet. Dagens notering är från bensparken (övningen ovan). I höstas gick jag in lätt i den maskinen, kommer ihåg att jag kämpade på med 35 kg x 30 rep x 2 set ett tag. Det var då Göran spydde by the way. Idag lyckades jag grina mig igenom 55 kg x 30 rep x 3 set. Det är min egen kroppsvikt 90 gånger det, 4,95 ton närmare bestämt. Benspark är ju för övrigt en maskin som man endera älskar eller hatar. Själv gillar jag den, förmodligen för att jag är ganska stark i framsida lår. När man är ovan vid övningen och kanske lite dåligt tränad bränner det rejält i benen efter 10-15 repititioner. Det är skönt, då har man kommit halvvägs till 30. Jag kan hålla med om att bensparken är en självplågare men är man lagd åt det håller så tror jag övningen passar ganska bra.

Någon fler som tar sin egen kroppsvikt x 30 rep x 3 set i benspark?

/Rickard Mattsson

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag har tagit 75 kg x 10 rep x 4 set

Jojje

Rickard Mattsson sa...

Där ser man. Jag ska börja köra lite tyngre sedan i april hade jag tänkt så då får vi se vad jag kan maxa. 10 reps är ju en helt annan sak än 30 reps så det är svårt att jämföra. När jag passerar 15 reps så börjar det göra ont på riktigt. Fyra set har jag aldrig provat, kanske ska köra några såna också innan det bli maxsstyrka. ;)

Janne.J sa...

110kg 4x10st
Jag gillar o vara värre.
tyvärr finns det allid nån som ä värst. :)

Rickard Mattsson sa...

Jag skulle väl knappast kalla 4x10 på 110 Kg värre. Prova att göra många reps i bensparken så förstår du...

Anonym sa...

Finns ju en hög olika bensparkar, den verkliga vikten kan vara helt olika beroende på hur många "hjul" själva linan går igenom etc. Kan ibland vara att jämföra äpplen och päron.

Anonym sa...

sant. ibland kan vikterna skilja sig från olika gym beroende på vajrarna och så. kan skilja 20 kg, så egentligen är det orättvist att jämföra så från gym till gym.
har sjlv testat så jag vet.

Jojje

Rickard Mattsson sa...

Ja det är klart att det stämmer. I en del bensparkar är man ju helt kraftlös. Jag tycker ändå den jag kör som är från Nordic Gym är riktigt bra utformad. Jag har egentligen bara kört sämre så den måste vara riktigt bra.