söndag 22 juli 2007

Vertex Velo 2007

Den 20-21 juli var det för andra året i rad dags för Vertex Velo i Östersund. Två dagar med tävlande; backsprint på fredag och 100 km linjelopp på lördag. Åkte upp till Östersund i god tid, checkade in på campingen, åt mat och gjorde förberedelser inför loppet. Rullade mot starten strax efter 18-tiden (starten skulle gå 20:00).


Väl på plats på Frösön genomförde jag en ganska lång uppvärmning. Kroppen kändes trög och ville lixom inte starta riktigt. Jämtland visade inte precis sin vackra sida denna dag, det var cirka 12 grader varmt och regnet hängde i luften. Ovan en bild på mig under uppvärmningen.

Förra året körde jag backsprinten på 5:16 och i år hade jag som ambition att förbättra denna tid med minst 20-30 sekunder. När starten gick lade jag mig snabbt långt fram och försökte hänga med så bra som möjligt, det gick ganska bra men så fort det började gå uppför betedde sig benen som betongblock. Jag insåg snabbt att jag inte skulle kunna hävda mig bland topp-placeringarna. Jag körde ändå på så gott det gick, med oerhört tunga ben kämpade jag mig uppför backsprinten i år. Grymt besviken över både tid och placering den här dagen. Synd tycker jag eftersom både sambo, mor, far och syster var på plats för att titta på loppet. Bilden ovan är tagen under loppets brantaste del, strax innan målgången.

Med besvikelsen i halsen åkte jag tillbaka till campingen och försökte ladda om inför lördagens linjelopp. Efter backsprinten kändes kroppen väldigt trög och jag hostade mest hela tiden. Jag var ganska säker på att en förkylning brutit ut då på fredag kväll. Gjorde dock det bästa av situationen, försökte att vila mig i form genom att sova 10-11 timmar mellan fredag och lördag. Fortsatte sedan min uttänkta strategi med både frukost och lunch innan loppet som skulle starta klockan 12:00 på lördag. Detta innebar att gick gick upp tidigt och åt frukost, sedan gick jag och sov i ytterligare tre timmar. Upp igen strax före 10-tiden och åt lunch sedan var det bara att packa och åka iväg till starten för att värma upp.

Under uppvärmningen tyckte jag att kroppen kändes bättre. Hostan var borta och näsan var inte längre rinnig. Vädret var kanonbra med både sol och värme, dock blåste det lite väl mycket. Bilden ovan är tagen precis innan start då jag står och dricker energidryck.

I år var det dubbelt så många tävlande i både backsprinten och linjeloppet (runt 80 st). Motståndet skulle bli hårdare och jag var redan vid start inställd på att det skulle bli mycket utbrytningar, vurpor och allmänt hårdare körning än föregående år. Inte minst med tanke på att de stora klubbarna IF Castor, Vertex CK och Brudpiga RK hade många med på startlinjen. Tänkte därför försöka ligga med så långt upp i klungan som möjligt. Dels för att kunna hålla koll på utbrytningar men även för att undvika vurpor.

Starten gick och de första två kilometrarna var det masterstart. Det innebär att man kör efter en bil i ganska långsam fart. Först när bilen släpper fältet med cyklister startar tävlingen. Efter fem minuter in på tävlingen smäller det till strax bakom mig, folk skriker och cyklar dunkar i marken; den första vurpan är ett faktum. Efter ytterligare tio minuter är det dags igen, fem meter framför mig hakar två cyklister i varandra och jag uppskattar att 4-5 cyklister följer med i den vurpan. Själv styr jag undan och undvek därmed vurpan med en hårsmån, puh!
Loppet flyter sedan på rätt bra för min del. Vinden är rätt hård och vi får bita i rätt bra under vissa partier. Utbrytningarna och attackerna avlöser varandra, ibland hjälpte jag till att hämta in dem men för det mesta var det andra som gjorde grovjobbet vilket var skönt då jag ville spara mina krafter så långt som möjligt.

När det är cirka 20 km kvar av loppet började det bli ganska hetsig körning. Alla letar bra positioner och det attackeras hela tiden. Någonstans här sker också den avgörande utbrytningen som jag helt otroligt missar totalt. När det är cirka 5 km kvar till målet söker jag mig väldigt långt fram i huvudklungan för att ha en så bra position som möjligt innan vi skulle komma in på det sista trånga partiet som bestod av cirka 500 meter gångväg. Strax innan den gångvägen börjar laddade jag på med spurten, körde 5-10 slag under maxpuls hela vägen in i mål den sista halva kilometern, passerade några cyklister och höll undan för de flesta bakom. Bilden ovan är tagen några sekunder efter målgång.

Trodde först att jag lyckats klämma en tredje eller fjärde placering men jag fick snabbt reda på att en utbrytning om fyra cyklister hade hunnit före i mål. Därmed blev min placering nummer 7 i linjeloppet. Det resultatet är jag faktiskt nöjd med, dels med tanke på fredagens fiasko men även på det hårda motståndet.

Efter loppet blev det dusch, stretchning och prisutdelning. När allt det var klart tog jag och sambon och åt en god bit mat i ett av tälten vid vattnet. Efter maten gick vi till ett konditori och köpte oss varsin godbit (min första och förmodligen sista för i år).

Som vanligt beställde sambon kladdkaka medan jag valde chokladmousse med tre olika chokladsorter. Jag behöver nog inte säga att båda var väldigt goda..

Vid 20:30 var det så dags att lämna ett soligt Östersund. Min Golf GTI packades full med cykelprylar och sedan körde vi mot Sundsvall. I vanliga fall brukar vi ha två cyklar med oss i bilen så den här gången då det bara var jag som cyklade hade vi en hel del plats över :).

Lite data från loppen:

Backsprinten på fredagen
Tid: 5:13 (min:sek)
Snitthastighet: 22,1 km/h
Maxhastighet: 38,7 km/h
Snittpuls: 179 bpm
Energiförbrukning: 87 kcal
Distans: 1,9 km
Höjdmeter: 130 m
Antal startanden: 75
Placering: 17

Linjeloppet på lördagen
Tid: 2:29 (tim:min)
Snitthastighet: 40,268 km/h
Maxhastighet: 76,2 km/h
Snittpuls: 149 bpm
Energiförbrukning: 1798 kcal
Distans: 100 km
Höjdmeter: 715 m
Antal startanden: 98
Placering: 7

Totalt fick jag placering 14 för båda tävlingsdagarna.

Mer information om loppet och kompletta resultatlistor finns på: http://www.vertex.cx/velo2007

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Unknown sa...

Du hade väl inte en stor vattenflaska på cykeln unde backsprinten??

Anonym sa...

Henrik du kan vara lugn. Jag hade ingen flaska alls i flaskställen under backsprinten (se andra bilden). Alla gram räknas så allt jag kunde plocka av åkte bort. Under uppvärmningen hade jag två flaskor som synes på den övre bilden, en med vatten och en med energidryck.

Unknown sa...

Skönt att höra!

Anonym sa...

Bra kört!
Kom ner och lek med oss i Götet på Bergakungen nästa vår, vetja.

Inte alls samma klass på tävling men iallafall.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/647133/647133#msg-647133

Och ja, jag vet att jag ser oseriösare ut än vanligt (om det är möjligt)på bilderna men jag skulle inte ens vara med. Ställde upp med pendlarhärket..