måndag 16 juli 2007

Ryggläge

Nu är den tredje veckan som jag skrev om tidigare över. Det blev totalt strax över 18 timmars träning och snudd på 50 mil på cykeln under den veckan. Känner mig ganska nöjd med det så nu när den fjärde veckan infinner sig känns det rätt att låta kroppen återhämta sig ordentligt.

Kommande vecka kommer jag att ägna väldigt lite åt träning, men dessto mer åt återhämtning och vila. I slutet av veckan (fredag-lördag) är det Vertex Velo i Östersund och det är väl den enda form av träning jag hade tänkt utföra under viloveckan, i övrigt blir det ryggläge.

Jag har nu vågat löpträna tre gånger sedan min knäskada blev bra och nu börjar det kännas riktigt bra trots att jag inte är någon löpare.. I lördags provade jag att springa 10 km strax under tävlingsintensitet, tiden blev 45:17 vilket bara är 17 sekunder långsammare än mitt mål för året.

Under den här träningsperioden har jag försökt att vänja kroppen vid stötar och har därför enbart sprungit på asfalt. När jag påbörjar min nästa träningsperiod kommer jag att gå över mer och mer mot löpning i terrängen inför Lidingöloppet. Den 11 augusti är det dags för Höga Kusten Marathon. Där tänkte jag springa distansen 10,5 km (kvartsmarathon) på en bra tid och sedan använda den för seedning till Lidingöloppet. På så sätt kanske jag slipper förra årets största problem, att springa om andra hela tiden.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: