måndag 30 juli 2007

8x8

Det finns många träningsfilosofier och upplägg. En variant som många i världen för tillfället verkar tillämpa är 4x4. Jag har själv provat och brukar använda den typen av intervaller när andan faller på. Förra veckan körde jag sex stycken åtta-minuters intervaller med två minuters vila mellan varje intervall. Intervallerna körs kring sweet spot, dvs. strax under, på eller strax över mjölksyratröskeln (90% av maxpuls). Det är grymt jobbigt och den typen av träning kräver en hel del motivation och disciplin.

Idag var det ännu fler stenhårda intervaller på mitt schema. Precis som förra veckan var det åtta-minuters intervaller med två minuters vila mellan varje intervall som gällde. Ökade dock på med två extra intervaller den här veckan och körde åtta stycken åtta-minuters intervaller. Jag behöver nog inte tillägga att passet var jobbigt...

Förra året körde jag distanspass på samma runda som jag i år kör mina intervallpass på. Det är märkligt hur psyket förändras när man tränar mycket under en längre period. I år har jag kört ganska många långa distanspass som varat mellan 4-5½ timme utan att tänka särskilt mycket på det. Dagens intervaller kördes över en sträcka som är nästan 70 km lång. Förra året tyckte jag det räckte för mina distanspass.

Imorgon ska jag köra distansträning på riktigt, har planerat en runda på 5-6 timmar i lite lugnare tempo. Håller därför tummarna för att det blir bra väder imorgon.

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det så många i världen som tränar så? Vad jag vet är det en handfull norrmän och två personer i Sundsvall :)

Anonym sa...

Hehe, du kanske har rätt. Det är nog en lite "hypad" träningsform för tillfället.