fredag 1 december 2006

Maratona dles Dolomites

I början på oktober fick jag en "once in a lifetime opportunity". Tillsammans med några andra Svenskar fick jag chansen att anmäla mig till ett landsvägslopp som går i Italien sommaren 2007. Anmälan gjordes, sedan skulle en lottning avgöra vilka av alla som skulle få ställa upp. Dagarna innan dragningen var det över 19000 anmälda cyklister från hela världen.

Den 22 november var det dags för dragning i lotteriet, alla vi som hade anmält oss höll tummarna för att vi skulle komma med. Vi hade gjort en gruppanmälan och samtidigt fixat seeding så vi skulle få starta långt fram ifall vi kom med...


För några dagar sedan presenterades listan över de 7000 lyckliga deltagarna som kommit med. Vi hade en enorm tur; vår grupp kom med vid lottningen! För mer information om loppet, se: http://www.maratona.it/


Som tur är fungerar träningen rätt bra. Årstiden med mörker och trötthet sitter i kroppen som superlim för tillfället men jag tränar på så gott det går ändå. De flesta träningspass känns bra och när våren väl kommer vet jag att allt släpper.

I övrigt börjar planerna för 2007 att ta form nu, följande är redan bokat:

- Vätternrundan med Sub-8 klunga i Juni
- Maratona dles Dolomites i Juli
- Lidingöloppet 30 km i september

Förmodligen kommer det fler lopp och upptåg framöver men jag ska försöka att boka upp så lite som möjligt och istället fokusera på att sätta en bra form inför 2007. Träningen efter sommaren har än så länge mest varit lugn. Idag kom jag upp i magiska 900 mil för året varav de flesta har avverkats mellan april och november. Från idag och framöver blir träningen lite mer extrem. Vi får se vilken effekt det få på sikt...

The show must go on...

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det var inte många tävlingar. Tävla sig iform är inget för dig??

Anonym sa...

Kul att du ska cykla Maratona dles Dolomites. Jag och en kompis fick också plats via lotteriet. Tror nog utlänningar har mycket enklare att få plats.

När jag var i Frankrike i somras bodde jag med en massa cykeltokiga belgare och holländare.

Dom rekommenderade varmt Maratona. Direkt efter loppet åker du och kör Vajauny och La Marmotte i Frankrike för att få maximalt antal höjdmeter i bena på kortast tid. Det fungerade iallafall fint för dom :-)

Anonym sa...

Henrik, jag är öppen för det mesta under nästa säsong inklusive tävlingar. Men jag vill inte boka in allt för mycket nu utan fokusera på träningen och se vart den leder. Sommaren 2006 var jag uppbokad i princip hela tiden mellan juni-augusti. Det blev lite för mycket och jag tänkte undvika det till 2007.

Andreas, har ni bokat resa och boende till Maratona?