fredag 13 oktober 2006

Respons!

Mitt periodiserade träningsschema börjar nu ta form på allvar. Den här veckan kör jag 17 timmar träning och idag var det tre träningspass som stod på schemat...

Dagen började med ett 10 km långt landsvägspass till jobbet. Jag kör det passet av två anledningar, dels för att väcka kroppen och dels för att komma till jobbet och ha möjligheten att köra ett träningspass på vägen hem. Det andra passet bestod av 45 km backträning och det tredje var ett kort pass löpning på 5 km.

Idag var det en hård dag i min träningsdagbok, det innebar att jag kunde träna i pulszon 3 & 4. I den träningsperiod jag är inne i nu har jag bara en hård dag i veckan, resten av passen kör jag i pulszon 2 & 3 med klart fokus mot pulszon 3.

Under backträningen körde jag hårda intervaller uppför backarna och tog det lugnare på platten och nedför. Jag varierade ställningen då jag körde uppför för att fånga så många olika muskler som möjligt, samtidigt som jag på det sättet klarar av att göra fler klättringar utan att bli utmattad. I början kändes allt som vanligt men då jag blivit varm och börjat köra på allvar började det kännas bättre och bättre. Efter några klättringar fick jag precis rätt känsla och flow i kroppen. Jag mer eller mindre flög uppför backarna, samtidigt som tranorna flög ovanför mig mot sydligare breddgrader. Mäktig känsla måste jag säga!

När backträningen var slut åkte jag hem. Stretchade lite lätt, drack en recoverydrink och åt en banan innan jag tog tag i dagens sista träningspass som var löpning. Med tanke på vad jag hade utsatt kroppen för strax innan gick även det passet riktigt bra. Jag sprang i 5 min/km fart och hela passet kändes väldigt behagligt.

Nu blir det vila inför morgondagens distanspass på 80 km.

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hinner verkligen din kropp återhämta sig med så kort vila?
Risken finns att du bränner dig. Konsultation om att gå i väggen kan fås av Micke H eller mig.

Anonym sa...

Henrik, jag har hört hur det gått för andra så jag är ganska observant och försöker ge min kropp tillräckligt med vila, även om det är svårt att hålla igen ibland. Frågan är om du är orolig för att jag körde två pass efter varandra (cykling+löpning) eller för att jag körde distanspass dagen efter en hård dag..? Iaf så kan jag meddela att även dagens distanspass gick riktigt bra. Körde det direkt på morgonen mellan frukost och lunch sedan har jag vilat heeeela dagen ;).

Anonym sa...

Markus, följdfråga: märkte du av dina försämrade resultat på att din vilopuls ökade? Jag har hört att framförallt vilopulsen stiger med upp emot 10 slag per minut när väggen är nära.. Jag håller med dig om att det är svårt att hitta rätt nivå som passar. Hur mycket träning, vilken träning och hur mycket vila är inga enkla frågor direkt..

Anonym sa...

Markus, då förstår jag att det blev lite tungt för din kropp. Jag håller noga koll på min kropp både avseende pulssvar, vilopuls och hur det känns rent allmänt. Allt förs såklart in i en träningsdagbok som jag utvärderar kontinuerligt men framförall så fort något känns fel. Att hitta den rätta mixen av träning och vila är ett större mysterium än jag någonsin kunnat ana tidigare...