torsdag 26 oktober 2006

Gryningsträning


Klockan 05:00 ringde väckarklockan idag. Då var det dags att äta en stadig frukost och förbereda sig på dagens första träningspass. Termometern visade -4 grader och jag hade planerat att genomföra en löprunda i pulszon 3 & 4 på vägen till jobbet. Vid 06:40 anlände jag till elljusspåret där jag brukar träna. Det var mörkt och kallt då jag startade så jag körde en extra lång uppvärmning och ökade sedan successivt farten upp mot pulszon 3 & 4. De senaste veckorna då jag besökt spåret har det alltid regnat vilket gjort underlaget väldigt "svampigt" och mjukt. Idag var det tvärtom, nattens kyla hade gjort det blöta spåret stenhårt, nästan som asfalt fast lite mera ojämnt...

Under mitt första varv blickade jag tillbaka på hur det var för en knapp månad sedan då jag sprang Lidingöloppet. Den dagen var det sommar i luften med 28 grader varmt och fullt solsken (se bild nedan från målgången). Stora kontraster i förhållande till hur det var idag med andra ord...


Hur som helst så gick löpningen idag riktigt bra, mitt andra varv på 2,1 km var det klart snabbaste hittills och genomfördes på 9 min 56 sek. På detta varv började gryningen och ljuset att komma så sakteliga, ganska ovan känsla att träna medan det ljusnar... Jag brukar springa fyra varv vilket blir 8,4 km totalt (ett uppvärmningsvarv, två snabba varv och ett nedvarvningsvarv).

Ikväll är det backträning på cykeln som står på schemat. Tanken är att genomföra detta pass med samma intensitet som löpningen, dvs. i pulszon 3 & 4. Imorgon fredag blir det sedan återhämtning med avsevärt mycket lugnare träning i pulszon 2.

Bilden längst upp symboliserar träningspusslet som vi som tränar lägger varje dag.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: