fredag 20 oktober 2006

Dags för förändring

Under de varmaste dagarna i somras flydde jag ned i vår källare och började bygga ett träningsrum inför vinterträningen. I september köpte jag en trainer och all utrustning har nu varit på plats i ungefär en månad. Det enda som jag inväntat sedan dess är att det skulle bli svårt att cykla ute. Så när väderprognosen såg ut så här var det dags att börja fundera på att träna inomhus...
Idag var det så dags att köra mitt livs första pass på trainern. Här är en bild från träningsrummet som jag gjort i ordning under sommaren.

Då det var första gången jag körde på trainern var det en hel del att bekanta sig med. Jag hade egentligen tänkt köra ett lättare teknikpass men jag blev så taggad att det blev ett tröskelpass istället...

Jag hade förberett mig på att vinterträningen skulle bli lång, tråkig och svår att uthärda. Av den anledningen försökte jag ge mig själv de bästa förutsättningarna för att härda ut. Jag köpte en virtual reality-trainer som kopplades till min bärbara dator, för att simulera banor och visa information medan jag tränar. Jag hade inga större förhoppningar kring denna teknik men jag måste säga att jag är imponerad över hur bra det fungerar.

Imorgon ska jag komponera ihop en lättare bana på 80 km som passar bra för mina distanspass.

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lättare bana på 80km? Fyfan, ligger lite i lä på konditionsfronten ;)
/Markus

Anonym sa...

Markus, banan jag skapade var relativt platt, tror det blev totalt 400 höjdmeter på 80 km vilket måste anses vara en relativt enkelt bana. Jag körde hela passet som återhämtning i pulszon 2 efter fredagens hårda pass. Idag körde jag ett hårdare snabbdistanspass på 75 km i pulszon 3 med över 1000 höjdmeter. Det passet gjorde mig riktigt slut faktiskt ;).