onsdag 18 oktober 2006

Motivation & inspiration

Idag hade jag förmånen att få lyssna på en föreläsare vid namn Anatole Gorenko. Anatole är från Ryssland och har en historia som elittränare för Rysslands judo-landslag. Ämnet som han skulle föreläsa om var prestation, vilket passade mig bra...

En intressant sak som jag snappade upp under föreläsningen var att den mentala delen inför en specifik uppgift är mycket viktigare än jag tidigare kunnat ana. Mental träning i olika former är en viktig ingrediens för att lyckas även vid fysiska prestationer.

I öst har det under en längre period fokuserats väldigt mycket på den mentala delen i träningen. Anatole beskrev prestation som en mix och framförallt balans mellan specifik fysisk träning, mental träning och fokus samt tillräckligt med vila och näring. För mig var det ju inte direkt några nyheter förutom den mentala biten...

Studier har påvisat att vår hjärna ofta är den begränsande faktorn när det gäller prestation. Detta har enligt Anatole påvisats genom praktiska tester som visar att vi oftast har en enorm kraft kvar trots att vi själva upplever trötthet och utmattning. Av denna anledning är det viktigt med den mentala träningen även fast det är en fysisk aktivitet som ska genomföras.

Målfokusering var ett annat område som Anatole pratade om. Vikten av att ha mål att fokusera på och att anta utmaningar i vardagen. Vardagliga utmaningar förbereder oss bra på ett mentalt sätt. Jag tyckte det var riktigt intressant att höra detta då jag är en sån som t.ex. ser det som en utmaning att ställa in så mycket disk som möjligt i diskmaskinen...

Välbefinnande och "måbra" var ett annat område som Anatole berörde. Han påstod t.ex. att "jag mår bättre än dig"! Ett sånt påstående är såklart till för att väcka känslor och få oss åhörare att fundera... Naturligtvis är det svårt att säga emot ett sånt påstående även om jag själv vet att jag mår extremt bra i de flesta lägen.

Idag var det helvila på schemat. För min del innebar detta cirka 40 minuters lätt promenad i pulszon 1. Imorgon kör träningen igång igen med ett tröskelpass på 45 km.

Jag mår bättre än dig!

/Rickard Mattsson

1 kommentar:

Anonym sa...

intressant .. :)