lördag 29 augusti 2009

Skräp


Jag vet! Jag borde inte smygfotografera andras kundvagnar men ibland kan jag inte låta bli... Som i veckan då det var världens längsta kö på ICA för att hämta paket. Satt där uttråkad och trött väntandes på att det skulle bli min tur. Då dyker paret till kundvagnen ovan upp. Mitt hjärta slog dubbelslag då jag såg vad dom handlat. Bara halvfabrikat och skit låg där i kundvagnen. Helt otroligt att folk tar sin egen hälsa på så lite allvar. I kundvagnen låg en storpack Billys panpizza, en kartong euroshopper glasstrutar, knorr extrakryddad bearnaisesås och en familjeförpackning grillchips. Det var vad jag såg. Vill inte veta vad som låg längre ned i dom där påsarna, hua.

Vad tror ni? Om paret som ägde denna kundvagn ställs inför följande scenario. Dom svänger in med sin bil till en bensinsation för att tanka. Istället för två olika sorters bensin finns istället 100 olika sorter. Om dom skulle handla bensin som dom handlar mat skulle dom i det scenariot skita totalt i vad bilen får för bensin och bara ta nåt, huvudsaken att det är billigt, färdigt och gärna i storpack. Konsekvensen av att välja fel bränsle finns inte i deras tankebana. Eller tror ni att dom faktiskt skulle tanka bilen med den bensin som den går och lever längst på?

Varför behandla döda ting bättre än levande?

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

har tänkt på det också. Det är sjukt hur många föräldrar som finns, som inte verkar veta eller bry sig om deras eller, framförallt, deras barns hälsa.

Visst, man kan unna sig glass o chips o sånt, men man behöver ju inte köpa så mycket på en gång. Framkallar ju lättare småätning hos barnen också, om det vet vad som finns i skafferiet, kylskåpet osv.
Men ännu oansvarigare att köpa halvfabrikat tycker jag. Det är ren och skär lathet (i längden är väl helfabrikat billigare egentligen) och det tyder på en stor oansvarsamhet mot familjen.

Om jag hade barn skulle jag aldrig ha samvete att servera halvfabrikat. Men vissa föräldrar bryr sig inte, men blir istället irriterade då barnen uppvisar rastlöshet och är lata. Inte så konstigt nej..

En fråga, frågade du först innan du fotade ;) Hoppas de läser detta isåfall

Jojje

Rickard Mattsson sa...

Hehe, nej för f-n. Det hade ju varit som att fråga presidenten i Hells Angels om jag får kyssa hans dotter...