tisdag 11 augusti 2009

Det helautomatiska samhället

Snart drar jag och min sambo till Thailand. Vi är nog dom enda som ännu inte varit där, men så har vi fortfarande kvar vår tjock-TV också så vad spelar det för roll? Obs, är du inbrottstjuv, läs föregående mening en gång till.


När man åker till Thailand behöver man tydligen ta någon spruta för att slippa bli sjuk. Som ett led i förberedelserna tog jag på mig att ringa vårdcentralen för att boka tid för att ta havrix-spruta...

Klockan 10:35, ringer ljustadalens vårdcentral..
- Hej och välkommen till ljustadalens vårdcentral...
- Hej, jag och min sambo ska ta en vaccinationsspruta...
- Okej, jag kopplar dig... (till det automatiska helvetet visade det sig senare)
- Tryck 1 för xxx, 2 för yyy och 3 för zzz...
- 3
- Tryck ditt personnummer, avsluta med fyrkant...
- xxyyzz-wwvv#
- Tryck ditt telefonnummer inklusive riktnummer, avsluta med fyrkant...
- xxx-xxxxxx#
- Vi ringer upp dig cirka 13:10 i eftermiddag.
- Klick

Klockan 13:13

Riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing!
- Hej, du hade ringt oss...
- Ja, jag och min sambo ska vaccinera oss med Havrix eftersom vi ska till Thailand...
- Vi utför inga vaccinationer under sommaren, du får ringa sjukhuset.
- Ja men vi ska inte åka förrän senare, när startar ni vaccineringen igen?
- Jaha, i september, ring oss då igen och boka tid.
- Okej men hur funkar det om man tidigare tagit Havrix-sprutan en gång?
- När tog ni den?
- År 2002 inför en resa till Bali.
- Ojdå, det vet jag inte, du får ringa infektionskliniken på sjukhuset, dom vet sånt...
- Jaha, vad har dom för telefonnummer då?
- 181000
- Kolla med dom hur den ska doseras också, det kanske räcker med dos två nu...
- Okej, men funkar det så nära inpå resan?
- Vet ej, fråga infektionskliniken
- Suck
- Tack!
- Klick

Klockan 13:16, ringer till infektionskliniken...
- Hej och välkommen till landstinget västernorrland.
- Hej jag vill tala med infektionskliniken.
- Okej, jag kopplar dig...
- Hej och välkommen till infektionskliniken, knappa in ditt personnummer, avsluta med fyrkant...
- xxyyzz-wwvv#
- Tack, knappa in ditt telefonnummer inklusive riktnummer, avsluta med fyrkant.
- xxx-xxxxxx#
- Tack, vi ringer upp dig fem minuter över halv fyra i eftermiddag.
- Klick

Fortsättning följer...

/Rickard Mattsson

6 kommentarer:

Robert sa...

Jag har heller aldrig varit i Thailand och kommer aldrig att åka dit pga. den långa flygresan. Ett tipps, ring Alnö vårdcentral, den är privat och mycket väl fungerande. Hoppas att ni får en trevlig vistelse.

Rickard Mattsson sa...

Flygresan överlever vi nog, när vi åkte till Bali tog flygningen 17 timmar. Det var sådär att åka hem då när halva planet hade magsjuka (Balimage). ;)

Unknown sa...

Ha ha!! Känner igen det där :o)
Jag har inte heller varit till Thailand och jag har en tjock TV oxå!!

Rickard Mattsson sa...

Skönt, jag misstänkte att jag inte var helt ensam.. ;)

Anonym sa...

Vi har inte heller varit i Thailand :)

//Caroline

Rickard Mattsson sa...

Där ser man, alla som inte varit i Thailand kanske borde starta en egen Facebook-grupp? Äh, det finns säkert redan.. ;)