lördag 4 april 2009

Skönt drag

Under 2007 hade jag en känsla av att vi stod inför ett större börsras. Jag öppnade då för andra gången i mitt liv en aktiedepå. Sedan gjorde jag inte ett skit på ett bra tag. Börsen började rasa i mitten av 2007 och föll sedan minst sagt handlöst hela 2008. Våren 2008 började jag använda min depå. Gick på några nitar som jag kan leva med men fortsatte på inslagen väg. Strategin var att komma in i aktier som var lågt värderade. Jag köpte då det var krigsrubriker i alla tidningar och då många sålde av i rädsla för att världens undergång var i nära antågande.

Så i börja av mars 2009 har jag en känsla av att vi såg botten på detta börsras. Om så var fallet lyckades min strategi ganska bra. Jag har enbart fokuserat på företag med faktiskt värde såsom Skanska, SSAB, Ericsson och HM. I veckan hade jag en rekordnotering i min depå då den steg 6,16 % på en enda handelsdag. Nu ska min pensionsförsäkring få jobba för mig i många långa år innan det är dags att börja använda pengarna...

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: