söndag 19 augusti 2007

Sundsvallsloppet 2007

Två lopp samma helg, kan det vara nåt? Igår var det stenhård körning då vi gick loss på Broarna Runt och idag var det Sundsvallsloppet. Gjorde mitt bästa däremellan för att ladda om. Kolhydratdepåerna försökte jag desperat fylla, det slutade med att magen ballade ur strax före dagens start. Hur som helst, när jag vaknade idag så bestämde jag mig för att delta i Sundsvallsloppet, benen kändes rätt bra med tanke på 155 km linjelopp på cykel dagen innan.

Snörade återigen på mig tävlingsskorna och värmde upp. Benen kändes som två betongblock så jag tänkte för mig själv att idag blir det nog inget personligt rekord direkt..
Sundsvallsloppet har start och mål vid balders idrottsanläggning. Starten gick 12:00 och jag var där en timme innan för att göra anmälan och för att få en ordentlig uppvärmning. När startskottet gick var det som vanligt plattan i mattan som gällde. Hängde med rätt bra de första hundra metrarna men sedan märktes det att jag kört linjelopp dagen innan. Fick slå av lite på takten och försöka hitta mitt eget tempo istället för att försöka hänga med dom bästa. Blev i detta läge passerad av 4-6 personer och framför dem låg ytterligare 5-8 stycken. Ovan syns ännu en pulskurva, denna är från idag och är faktiskt ännu värre än den från förra veckan. Jag noterade att pulsen var under 180 vid ett tillfälle under loppet och då hade jag 179 bpm, måste haft en svacka då. Lyckades hålla min position rätt bra genom loppet, blev passerad av någon i nedförsbacke och sprang sedan om när det blev uppför. När jag passerade 5 km markeringen hade jag tiden 19:39 och trodde då att jag kanske skulle kunna klara att springa hela loppet på under 40 minuter. Efter det blev det några elaka uppförsbackar men även några nedförslöpor, kände att jag tappade lite tid och fart då...

När jag kom i mål såg jag tydligen ut så här :).. Jo personligt rekord blev det i alla fall på distansen, 41:23 blev tiden och tempot var exakt samma som jag hade víd Höga Kusten Marathon förra helgen.


Lite data från Sundsvallsloppet:
Distans: 10 km
Höjdmeter: 145 hm
Tempo snitt: 4:08 min/km
Snittpuls: 182 bpm
Tid (egen): 41:23
Tid (officiell): 41:24
Antal startanden: 115
Placering: 20
Den kompletta resultatlistan hittar du här.
/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: