onsdag 10 januari 2007

22 bpm

Ja vi snackar inte om min vilopuls, jag är ju ingen elefant...

Under mina viloveckor brukar jag ta långa promenader, så även denna vecka. Jag har några olika sträckor, oftast brukar jag gå den som är 5 km lång. Den är okomplicerad, jag vet vad jag får och den går relativt fort att avverka. När jag går den sträckan i normal fart brukar jag ha en snittpuls på 90 bpm och det brukar ta bra precis 45 minuter.

Igår då jag skulle ut och gå testade jag att använda gångstavar för första gången. Tidigare har jag tyckt att det varit lite för kärringar men igår tog jag alltså mod till mig (eller så blev jag också en kärring). Hur som helst så monitorerade jag min puls för att se om "kärringtricket" verkligen fungerade. Döm om min förvåning då jag kom hem och kikade på pulsklockan. Jag hade en snittpuls på 112 bpm och jag hade kapat två minuter på den totala tiden.

Vad har jag då lärt mig av detta? Jo med gångstavar ökar man snittpulsen med cirka 24,5 % (22 bpm för mig) samtidigt som farten ökar marginellt.

Nu ska jag fortsätta vila...

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: