torsdag 9 november 2006

Träningsrapport #3

Förra veckan var det vilovecka och i måndags var det dags för testet på LIVI (Lugnets Idrottsvetenskapliga Institut) i Falun. Resan ned till Falun gick bra, jag kände mig utvilad och laddad inför testet. Hela veckan innan hade jag fått instruktioner om att ladda som inför ett lopp. Sagt och gjort, jag gjorde precis som jag brukar förutom kolhydrattillskotten jag brukar peta i mig.

Testet utfördes på en testcykel utrustad med en hel del elektronik. Bland annat görs mätningar av hur ekonomiskt rundtramp man har. Upplägget på testet var som så att man började med lätt motstånd på 50 watt i fyra minuter, därefter var det vila i uppskattningsvis en minut innan motståndet ökades med ytterligare 35 watt. I varje "viloperiod" togs blodprov för att kartlägga mjölksyrakoncentrationen i mitt blodomlopp. Under hela testet hade jag en mask på mig för att möjliggöra mätning av min syreupptagningsförmåga. Jag måste säga att det var en underlig känsla att köra för fullt med en mask för näsa och mun som ströp tillförseln av luft...



Testet skulle köras ända tills utmattning så det krävdes en stor portion vilja och motivation, man trycker inte upp kroppen i max utan att vara laddad och ha rätt inställning...

I början av testet kändes det nästan lite för lätt. Efter hand blev det dock tyngre och mot slutet kände jag en rejäl smärta i kroppen och en tendens mot att svimma av. Killen som utförde testet var efter testet märkbart tagen; detta visade sig bero på den låga syremättnaden i mitt blod precis innan jag gick in i väggen...

Testresultaten har jag ännu inte fått men jag hoppas att de kommer under nästa vecka.

Efter några hårda dagar sitter jag nu på trainern och kör ett återhämtningspass på 40 km i pulszon 2.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: