onsdag 22 november 2006

Svagheter


Alla har vi våra svagheter här i livet. En av mina absoluta svagheter är mörk choklad så när jag är utomlands brukar jag passa på att leta upp några exotiska varianter. På bilden ovan är all choklad som jag handlade med mig från Barcelona. Tyvärr lyckades jag inte komma upp i förra årets rekordnotering på 700 kr...

Andra svagheter är ju rent prestationsrelaterade. Vissa av oss har koll på dem och andra har inte särskilt bra koll på dem. Jag har under en längre tid försökt att kartlägga mina egna svagheter för att kunna bearbeta dem nu under vintern. Hittills tycker jag att det går riktigt bra. På gymmet är jag starkare än någonsin och på cykeln har jag hittills mest kört lugna pass i pulszon 2 & 3.

Som ett led i att identifiera mina svagheter var jag och genomförde ett prestationstest hos LIVI i Falun den 6/11. Rapporten därifrån kom i veckan så nu börjar läget klarna tycker jag. Det visade sig att min syreupptagningsförmåga är väldigt bra redan nu. Maxeffekten ligger också bra till. Det som däremot inte är bra är min mjölksyratröskel, den behöver förbättras avsevärt. Så nu blir det till att försöka få till några vettiga intervallpass kring mjöksyratröskeln...

Om någon har erfarenheter kring denna typ av träning får ni gärna lägga in en kommentar eller skicka mig ett mail på: rickard.mattsson@home.se. Det jag vill veta är vad som funkat och inte funkat för er. Hur ofta ska man köra sådana intervaller och hur lång ska varje intervall på mjöksyratröskeln vara? Hur länge ska man vila mellan intervallerna och i vilken pulszon ska man då ligga? Frågorna är många men svaren är få, hoppas dock få hjälp av alla er som läser min blogg.

Idag körde jag ett intervallpass kring mjölksyratröskeln, jag varierade längden på intervallerna mellan 3-6 minuter. Mellan varje intervall vilade jag 5-10 minuter i pulszon 3 innan jag gick på för fullt igen. Allt kändes bra, kroppen svarade fint och svetten lackade. Imorgon är det vilodag och till helgen åker vi till Åre. Hoppas det blir bra väder och att det fortfarande är snö där då.

/Rickard Mattsson

26 kommentarer:

Anonym sa...

Din svaghet för choklad gillar jag, så den får du gärna fortsätta med! :) Lindt chokladen med tryffel i var den godaste jag har ätit någonsin. :D

Unknown sa...

Att gilla choklad ser jag inte som en svaghet, inte så länge kakaohalten håller sig över 60% Jag är en riktig sucker när det gäller den mörka sorten... Mmm minst en bit varje dag!

Anonym sa...

Jag gillar finsk korv och Marabou. Ja, vi ser ju alla vartåt det barkar redan nu...

Anonym sa...

Henrik, självklart är det hög kakaohalt i merparten av chokladen, helst över 70%. Den högsta jag hittade den här gången hade en kakaohalt på 99%, den ska det bli intressant att smaka på ;). Vem blir först med att tillverka en choklad med en kakaohalt över 100%? :)

Unknown sa...

Jag har testat en 99'a, den kräver sin man... Jag är inte den mannen...

Anonym sa...

Henrik, jag kan tänka mig att den är lite svår men samtidigt måste man ju prova för att få veta ;). Jag får nog skriva en utförlig rapport efter testet...

Nordström sa...

Andersson lurade in mig i ett kaffemissbruk som jag inte kan ta mig ur... Nu blir jag med sugen på att köpa choklad jag med. Framtiden ser mörk ut!

Unknown sa...

Missbruk är bra!
Jag missbrukar förtroenden hela dagarna...

Anonym sa...

Andersson är ond.

Anonym sa...

Kaffe är ett nervgift, själv håller jag mig till grönt te i olika former. Det innehåller ju antioxidanter som har flera positiva effekter på vårt välbefinnande. Se även -> http://www.primavi.se/halsa_mat_och_dryck/artikel.cfm?newsID=338&Gr%C3%B6nt%20te%20mot%20cancer

Nordström sa...

Kaffe kan vara vad som helst... Cyklister ska dricka kaffe. Se bara på Bäckstedt, han har ju tom ett eget kaffe :)

Unknown sa...

Kaffe innehåller även det antioxidanter, sålänge det är nybryggt. Hade en intressant diskussion med en forskare inom biomedicin(!?) om just detta. Och precis som Nordström säger, cyklister SKA dricka kaffe! Jag menar luften vi andas är inte direkt ren den heller...

Anonym sa...

Det verkar finnas mycket "SKA" och "INTE SKA" bland cyklister. Jag undrar om det finns lika många förutfattade meningar i andra sporter...

Ska man dopa sig oxå som de stora stjärnorna i konditionsidrotter, eller har dom bara missuppfattat nåt på "SKA INTE-listan"? ;)

Det som räknas i slutänden är tiden för att ta sig från start till mål. Om detta görs enligt regelboken spelar det ingen roll om utövaren går på kaffe, mörk choklad, grön te eller laxpudding.

I mina ögon är prestationen lika mycket värd oavsett utövarens levnadsvanor och värderingar.

Unknown sa...

Ja det finns många "SKA" inom cykelsporten. Det är många som cyklar men det är få som är cyklister. Enligt mig måste dessa levnadsregler eftersträvas:

1. Rakade ben
2. Rakade ben
3. Insmorda rakade ben
4. Insmorda rakade ben med snygg cykelsolbränna.
5. Man ska ha upplevt Dånhammaren alldeles för långt hemifrån, alt på tävling men ändå genomfört den.
6. Kaffe ska drickas svart. Allt annat är föroreningar.
7. Vintercykeln ska ha skärmar och fungera halvdant, dessutom ska den vara sliten, smutsig och ful.
8. Vita skoöverdrag är praktiska, framförallt till MTB.

Det finns fler, Nordström kan fylla i.

Nordström sa...

9. Vara inlagd på sjukhus för skador då och då
10. Åk alltid hiss
11. Tryck på hissknapparna med armbågen
12. Sola aldrig överkroppen eller sola överhuvudtaget
13. Gå aldrig om du kan åka bil
14. Max 50 cl cykelflaskor
15. Aldrig luftkonditionering på

Fler kommer...

Nordström sa...

16.Alltid badtofflor i duschen
17.Vit styrlinda
18.Vita strumpor
19.Ren cykel (utom vintercykeln...)
20.Robban Edin är idol

Unknown sa...

Vi har glömt den viktigaste!!

21. Kortärmad tröja kan BARA kombineras med korta byxor. Långa byxor = Långärmad tröja!!!!

Nordström sa...

22.Kort tröja kombineras med fördel till långa handskar på MTB, aldrig på LVG
23.Armstrong cykalr fort men är ingen stilikon, däremot Anders Adamsson
24.Skärm på hjälmen luktar 90-tal även på MTB

Anonym sa...

Intressant lista, nummer 21 håller jag med om :).

Apropå mörk choklad så fick jag en ny dimension på dagens eftermiddagsfika på jobbet. En av kollegorna hade köpt en kexchoklad med mörk choklad som överdrag... Shit, finns det inga gränser?
När kommer genmanipulerade ägg med mörk choklad istället för gula?

Finns det någon som provat den kexchokladen?

Nordström sa...

Hm... låter som ett bra förslag till kvällsaktivitet efter träningen. Återkommer med en nybörjarrapport från chokladträsket!

Miike sa...

Ni har glömt den viktigaste saken på eran lista, cyklister ska dricka massor av rödvin!

Anonym sa...

Ja du rikard det var inte många träningstips du fick här. Jag för min del äter bara Wasa Sport och tränar intervaller efter Nicke Welin Bergers uppläg, mest blir det 8 min med 2 min vila strax under mjölksyra tröskeln.

Unknown sa...

Jasså du Robert, du kör också efter Nickes upplägg?

9 min under tröskeln och 1 min vila, repetera minst fem gånger och max tio. Mycket roligt. Bli inte rädd för att det inte gör ont på en gång, var bara lugn, det gör det sen!

Nordström sa...

Kör en massa 8/2 så kan du kanske nå 6,7... Tänk på att orka hålla watten intervallen igenom och på att ta ner pulsen till distanspuls och inte under på vilan.

Anonym sa...

Se där kom ju lite konkreta träningstips, tack Robert för att du bröt isen ;). Som vanligt när det gäller träning så är det lite olika varianter som gäller...

För övrigt tror jag att det här inlägget blivit det mest kommenterade hittills. Jag vet att det är många som läser bloggen så jag tycker att det är kul att få lite respons och diskussion.

Unknown sa...

Det finns nog inte sååå många sätt att träna på egentligen. Det är egentligen samma sak, de olika sätten har bara lite olika smak... Men som Nordström säger, kör på samma W, lockas inte att öka under intervallen utan ha tålamod. Det tar tid att bli bättre, lååång tid.
Jag tycker att 9/1 funkar bra om jag håller nere intensiteten, 8/2 kan man köra lite hårdare. Dessa är för grundträning.