torsdag 15 juli 2010

Fjällstuga i Åre


Jag har letat fjällstuga i drygt fem år utan att hittat rätt men nu har jag äntligen lyckats lägga vantarna på den finaste stugan jag skådat med bra läge i Huså, på östra sidan av Åre-skutan. Objektet kom ut för tre veckor sedan. Jag var som en huggorm och ringde mäklaren direkt och krävde visning. Fick visning redan efter en vecka. Jag åkte upp med hojen för att titta på stugan. Kollade i huvudsak tre saker, 1. att stugan var hel, ren och skadefri, 2. att läget var bra och 3. att Telia hade full 3G-täckning. När alla kriterier var uppfyllda lämnade jag bud på plats, ståendes i full motorcykelmundering. Mäklaren blev lite paff men skrev ned mitt bud och noterade mina uppgifter. Han frågade även om jag var intresserad av att se en annan stuga i samma område där det var visning bara 30 minuter senare. Jag sa iskallt: nej, det är den här jag är intresserad av. Sedan tog jag på mig hjälmen och åkte hem..

När en halv vecka hade gått och jag inte hört nåt från mäklaren i Åre ringde jag och upplyste om att mitt bud inte kommer att vara för evigt. Då visade det sig att det dykt upp ytterligare två spekulanter som var intresserade. Dom var bara tvugna att kolla med sina respektive banker först.. Det hade jag gjort redan innan jag åkte till Åre. Igår kom så beskedet via SMS, då jag var i Norge, på väg till Geiranger. Båda de andra intressenterna hade dragit sig ur och avstod budgivning. Det var tur både för dem och mig för jag hade ändå tänkt buda tills jag vann. Det är min taktik när det gäller budgivning, har använt den förr och funkar alltid. Nu blev det ju trots allt drömscenariot och jag fick stugan till utgångspriset då mitt bud var det enda som lades. Fint, då kan jag lägga krigspengarna på annat, typ möbler eller aktier.

Stugan är avsedd först och främst för mig och den jag håller kär. Tanken är att stugan blir basen för oss i fjällvärlden. Härifrån kan vi utgå för våra aktiviteter året runt eller bara softa. När vi inte nyttjar stugan är den dock öppen för utlåning till mina vänner, förutsatt att det sköts snyggt! Komihåg att jag är pedantisk.. När jag är färdig med inredningen är tanken att den ska ha sex bäddar, köksbord för fyra samt soffa och fåtöljer. Stugan är 45 kvm, byggd 1990, har egen parkering med motorvärmarplats, täljstenskamin, utsikt över kallsjön, bokningsbar relaxavdelning med bastu samt gemensamt skidförråd. Tomten är på cirka 300 kvm. Skidbacken i Huså ligger precis bredvid stugan så det är ski-in ski-out förhållanden. Är det Åre-skutan som hägrar tar man liften upp till toppen i Huså och sedan vessla till Skistars liftsystem. Enligt uppgift ska det även finnas rikligt med vandrings- löp- och mountainbikeleder som utgår från området. Rakt nedanför stugan ligger kallsjön där man kan paddla kajak, fiska eller bada. Vill man handla peak-kläder tar man bilen 17 km till Åre, alternativt snowboard på vintern eller mountainbike på sommaren. :)

Åre är norra europas största alpina område så jag tror med en dåres envishet att detta är en bra investering. Tanken är att de kostnadsbesparande åtgärder jag gör kring villan på hemmaplan med fjärrvärme och treglasfönster till viss del ska finansiera kostnaderna för stugan. På kort sikt blir det en form av nollsummespel där kostnadsökning och minskning tar ut varandra men på lång sikt är förhoppningen att det ska bli en riktigt bra investering. Sedan blir jag ju knäsvag av fjällen.. Man blir glad av att se fjälltopparna när man närmar sig Åre, det är en mäktig syn.

Jag får tillträde till stugan 30/7. Då behöver jag fixa lite och sedan räknar jag med att den är redo att börja nyttjas från början av september.

9 kommentarer:

Maria sa...

Ja, vad ska man säga?! Wow!! Bara att gratulera igen! Jag blir bara lite avis. ;-)

Rickard Mattsson sa...

Maria: du har tur som klassas som en vän då.. Bara att låna. :)

Anonym sa...

Härligt. Vi har själv stuga i Kolåsen bara några mil från Huså. Kallbygden är fantastiskt vacker

Rickard Mattsson sa...

Anonym: ja jag har varit där några gånger för att titta på stuga men norrmännen har fintat mig varje gång. Nu var det dock jag som fintade övriga och slog till när räntorna är på väg upp och folk har semester. :)

Dick H sa...

Härligt, det är fina fiske vatten runt Åre....:)

Maria sa...

Ja, då har jag ju jättetur!! Från början antar jag att du tar alla chanser och några till för att vara där själv. Det fanns bra vandringsleder runt omkring va? Fjällvandring i form av dagsutflykter från fast punkt är inte helt fel. Har blivit lite bekväm med åren. ;-)

Rickard Mattsson sa...

Dick: fint, jag lämnar fisken åt dig. Jag tycker den gör sig bättre i vattnet än på tallriken! Säg till om du vill låna stugan. :)

Maria: finns ingen plan än så länge för hur ofta den ska nyttjas, blir nog spontant misstänker jag. Jag har inte hunnit utforska leder och dylikt i området men såvitt jag förstått ska det finnas gott om dem. Huså har till och med egen downhill-bana. :) Om jag är rätt informerad så tar man grusvägen i Huså upp mot gamla koppargruvan, där vägen tar slut börjar lederna upp mot Åre-skutan. Om sommaren ska det då gå att vandra, springa och cykla dessa leder och om vintrarna är det längdskidspår där.

Unknown sa...

Fränt!

Har du sett vad man kan göra på Kall-sjön, vintertid?

Rickard Mattsson sa...

Henrik: nope det har jag inte.