onsdag 10 oktober 2007

2008

Okej nu är det dags för mig att avslöja lite om 2008. Jag har medvetet varit rätt tyst om vad jag har tänkt göra under 2008, ända tills nu... Anledningen är dels att jag velat fokusera på 2007 så länge säsongen var igång och att jag inte velat ge mina konkurrenter några försprång eller snaskiga detaljer..

Här kommer 2008 i text och bilder, håll till godo!


För några år sedan tränade jag enbart för att det var roligt. Det fanns ingen tanke bakom utan jag cyklade bara lite MTB när andan föll på. När jag under 2005 började cykla racer fortsatte jag i samma stil ett tag. När det sedan var dags för vinterträning inför säsongen 2006 började jag fundera allt mer på hur man skulle träna för att bli riktigt bra. Den vintern körde jag mycket spinning, rodd, trappmaskin, gym och cykling. Effekterna på resultatet nästkommande säsong blev dramatiska, jag körde ifrån de flesta motionärer utan att ens fatta hur jag burit mig åt..

När säsongen 2006 var slut började jag direkt att träna inför 2007. Jag försökte att strukturera upp min träning utifrån min kunskapsnivå. Efter omständigheterna och med facit i hand lyckades jag väl ändå hyffsat med det måste jag säga.

Under sommaren 2007 började jag att fundera på vad jag skulle göra nästkommande säsong. Hur ska jag lyckas bli i ännu bättre form till 2008? Var frågan jag ställde mig själv. Att träna på i samma gamla bana som jag gjort de senaste åren hade säkert fungerat bra. Frågan är bara om jag verkligen skulle nå mitt eget genetiska maximum på det sättet...

Under augusti tog jag kontakt med Toppfysik och Fredrik Ericsson som är en av Sveriges mest ansedda personliga tränare för cyklister. Jag skickade in lite uppgifter om mig själv i hopp om att bli antagen för personlig träning inför och under säsongen 2008. Jag blev lite förvånad då jag fick positiv respons från Fredrik. Shit; jag var antagen! Jag tackade inte ja direkt utan var tvungen att fundera några dagar innan jag lämnade mitt besked. Frågorna i mitt huvud var många och Fredrik fick stå ut med att besvara några av dem. Den största frågan var nog ändå om det fortfarande skulle vara lika roligt att träna när varenda pass var styrt från någon annan...

Hur som helst, jag bestämde mig för att ett samarbete med Toppfysik är bättre än att försöka med något eget upplägg i ytterligare ett år. Startskottet i vårt samarbete var mitt test på LIVI den 17/9. Utifrån det testet bygger Fredrik månadsvisa träningsprogram till mig som gör att jag kommer att vara i bra form under cykelsäsongen 2008.

I och med detta slipper jag helt och hållet att tänka på träningsupplägget. Jag kan istället fokusera på själva utförandet (träningen). En företagsledning hade sagt: vi måste fokusera på kärnverksamheten och outsourca det som inte hör dit. Jag väljer att outsourca tänkandet och fokusera på det jag gör riktigt bra; tränandet!

Den första oktober började jag träna för Fredrik / Toppfysik och än så länge känns allt bra. Jag får tydliga instruktioner om hur och vad jag ska träna. Det bästa av allt är att träningen just nu är väldigt varierad, det gillar jag!


Som en del av er vet körde jag sönder min nybyggda tävlingscykel tidigt under 2007. Det tog väldigt lång tid att reda ut det med EvaldsMTB och Specialized men nu är det klart. Jag kommer att få en helt ny ram av 2008 årsmodell (se bilden ovan). Jag hoppas att den dimper ned redan nu under hösten så jag kan börja göra iordning den inför nästa säsong.

Alla har vi ett varumärke att skydda. Jag har sett till att skydda mitt genom att registrera domänen rickardmattsson.se. Den enda adress ni behöver lägga på minnet från och med nu är denna, då hittar ni lätt till min blogg.


Långsiktighet är ju A och O när det gäller träning. Jag och min sambo har redan bokat cykelsemester på Mallorca 2008. Den 5/4 åker vi och blir sedan borta till den 19/4. Två veckor på Mallorca med bra boende och halvpension. Det enda man behöver fokusera på då är cyklandet. Ser fram emot den resan enormt mycket!

För att få möjlighet till mer specifik racerträning under vintern har jag köpt en ny cykel. Fick tag på en begagnad Focus Cross Expert i rätt storlek. Har kört in den och tycker att den är en trevlig pryl. Till vintern ska den få dubbdäck och skärmar sedan blir det åka av..


Mitt tidigare inlägg från träningsrummet avslöjade kanske lite mer än vad jag hade tänkt. Min nya träningscykel är en Canyon Ultimate CF 5.0. Köpte den på Canyons utförsäljning nu under hösten och gjorde mig av med min gamla. Klart man ska ha karbonram även på träningscykeln!

Där har ni en del av mitt 2008. Det kan hända att jag avslöjar mer detaljer framöver...

/Rickard Mattsson

5 kommentarer:

Unknown sa...

Du får väl värma upp med någon CX-tävling också då?

Schysst med en Canyon CF som träningshoj, nu är bara frågan om vilken av dina ramar som är bäst...

Nordström sa...

Hahaha så ska det låta! Du sätter ribban härligt högt Rickard! Grymt kul! Nytt fint skit att åka på och Herr Ericsson som chef... Riktigt gott att läsa! Kör hårt som f-n! Tom får passa sitt Alnörekord:) Och jag vågar nog inte träna med dig i jul... Det var nog jobbigt förra julen... :)

Anonym sa...

Henrik: angående ramarna så är det nog mycket till tycke och smak. Jag gillar min Specialized mer eftersom den ramen har en mer rejsig karaktär. Den ramen är både lägre och lättare.

Nordström: du kan nog lugnt cykla med mig under julhelgen, jag siktar på att vara i bra form till cykelsäsongen och då är det länge till den.

Tom sa...

Som Toppfysikern själv skulle ha sagt: Välkommen till sekten! ;-)

Anonym sa...

Tack! ;)