lördag 25 december 2010

Ordning och reda

Jag gillar verkligen när det är ordning och reda. När det är för stökigt får jag svårt att slappna av, tänka och trivas. Nedan två tydliga tecken på detta.


Har fört statistik i excel på samtliga matutgifter sedan år 2002. Man ser i grafen ovan en tydlig trend från år till år men även en ökad differens månaderna emellan. Sommarmånaderna är numera betydligt dyrare än övriga. Detta beror såklart på all grillning där man klart och tydligt ser topparna som sticker långt ovanför övriga staplar. Snittet per månad utslaget på helår är däremot ganska konstant och förutsägbart. Faktum är att det jämnaste året som var 2006 också var det dyraste.


Ovan är mitt excelark över privata projekt. Här kan man summera projektens status och kostnad per år och årstid samt om projektet levereras som tjänst eller utförs på egen hand. Planen är rörlig och uppdateras kontinuerligt, just nu är samtliga projekt avslutade och grönmarkerade, dessa är köp och renovering av fjällstuga, treglasfönster till villan, fjärrvärme och fiber till villan samt serverhallen. Planen sträcker sig just nu fram till år 2014 men byggs sakta men säkert på och revideras med nya förutsättningar och projekt. Redan nu vet jag att år 2011 kommer att kosta 114 700 kr och år 2012 70 000 kr, förutsatt att planeringen håller. Det ger en förutsägbarhet som är svårslagen. Jag kan också se hur det slår totalt över hela perioden och då ser jag att projekten totalt kostar 742 700 kr över fyra år men om man bryter ned det per år blir det 185 675 kr och per månad 15 472 kr. År 2011 börjar med en viloperiod på fyra månader sedan kör det igång i april/maj med målning av villan. Väldigt planerat och förutsägbart.

Bilderna är klickbara.. :)

Inga kommentarer: