söndag 12 september 2010

Laxsallad med röd pestosås - Åre style


Nu har jag lagat min första fiskrätt och det blev otroligt gott! När jag ändå tog oskulden så provades röd pesto så från och med nu är mitt pesto-beroende ännu starkare.. Detta recept räcker till fyra portioner/personer.

Salladen: Lägg fyra laxfiléer i en ugnsform, pensla med olivolja och strö sedan över pumpakärnor, solrosfrön och krossat linfrö. Lägg på några klickar med röd pesto så det nästan täcker filéerna. Tillagas i ugnen, 60 minuter på 225 grader. När laxen varit inne i ugnen 30 minuter, börja med salladen. Ta en fjärdedels salladshuvud och hacka, tärna 200 gram italiensk salladsost, hacka en purjolök, hacka två tomater, en halv gurka, en paprika. När laxen är färdig, ta ut ugnsformen och dela laxen i små bitar direkt i formen. Lägg sedan i salladen, cashewnötter och solrosfrön i formen. Ringla över olivolja (extra virgin) samt krydda med italiensk salladskrydda. Rör om salladen så den blandas väl, ringla över mer olivolja och krydda med lite mer italiensk salladskrydda. Rör om igen och låt stå under tiden att du fixar såsen..

Såsen: Blanda 2-3 deciliter turkisk yoghurt med 190 gram röd pesto, klart!

2 kommentarer:

Niklas sa...

Steker du lax i 60min på 225grader??, hur torr blir den??, brukar göra min lax på 20min i 175 grader iaf då blir den saftig och god, men smaken är ju som baken.

Rickard Mattsson sa...

Niklas: laxen var fruses samt att jag stoppade in den i kall ugn så det ändrar ju förutsättningarna lite. Jag tycker inte laxen blev särskilt torr.