söndag 5 september 2010

Livet 2.0 - kostnaderna


Många höjer på ögonbrynen och kommenterar alla investeringar som jag genomfört under året. Jag har länge varit tveksam till om ni verkligen mår bättre av att veta men okej då.. Håll i er nu, jag ska inte hålla er på halster längre utan berätta exakt vad livet 2.0 kostat mig än så länge.

  1. Separation (lösen av villan och avgifter) - 200 000 kr
  2. Fjärrvärme och fiberbredband till villan - 50 000 kr
  3. Treglasfönster till villan - 100 000 kr
  4. Bilbyte (inkl. omkostnader) - 90 000 kr
  5. Fjällstuga (kontantinsats och avgifter) - 160 000 kr
  6. Renovering, inredning och möbler till fjällstugan - 50 000 kr

Summa utgifter: 650 000 kr


Allt detta sammantaget innebär att jag varit tvungen att använda en del av mitt ekonomiska skyddsnät men som jag ser det är merparten rena investeringar. Egentligen är det bara nummer fyra, bilbytet som är pengar rakt ned i sjön. I samtliga övriga fall handlar det om rena investeringar, både långsiktiga och kortsiktiga där jag direkt kan se positiva effekter. Nu är det åter dags att gå in i buffringsläge och återställa det ekonomiska skyddsnätet till behaglig nivå, inför framtida investeringar. Glöm aldrig bort att det bästa i livet är gratis, ta därför hand om dig själv och dina nära och kära. Utan vänner, kärlek och god hälsa spelar det ändå ingen roll.

2 kommentarer:

Robert sa...

Det är viktigt att leva här och nu och inte skjuta upp saker och ting. Vi vet inte vad som väntar runt hörnet och man får ingenting ta med sig. Har man pengar så skall man använda dom också. Bra Rickard.

Rickard Mattsson sa...

Ja jag hade förmånen att kunna gasa mig igenom året istället för att bromsa. Eller som man säger; man kan inte bromsa sig uppför en uppförsbacke.. Plattan i mattan är mera min melodi. :)