tisdag 12 augusti 2008

Maxpuls, snömos, broiler och skogsbässar


Idag körde jag mitt första träningspass på Åland. Jag har nu hoppat av Fredriks träningsupplägg och tränar istället på känsla. Jag vet vad som ger resultat så idag blev det ett pass löpning med 4x4 intervaller nära maxpuls. Tidseffektiv träning är min grej, hatar distansträning efter denna vinter, vår och sommar. Frågan är om jag någonsin kommer att köra långa distanspass igen, den som lever får se. Kroppen och benen kändes bra. Spåret jag sprang på här i Mariehamn var riktigt fint och vädret likaså.


Idag har jag även stött på lite nya åländska uttryck som jag tänkte nämna. Det första var broiler som man kallar kyckling. Snömos var också lite udda, det hade kunnat vara skummet ovan som bildas när vågorna slår mot stranden men så var det inte. Snömos är helt enkelt vispad grädde. Sedan var det skogsbässar som tydligen är fästingar. Det är inte lätt att vara svenne på den här ön.

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Miike sa...

4x4 är livet, sedan när du kommit på Rysk blir du farlig! Tysk var ingen höjdare.. Men Norsk är bra!!

Tom sa...

Schweiziskt är faktiskt det som är hetast nu, Micke...

Anonym sa...

"Frågan är om jag någonsin kommer att köra långa distanspass igen" Det låter som du tänkt börja tränna som den kille du är, i gymmet!??

Guess who!

Rickard Mattsson sa...

Haha, ja den som lever får se...