måndag 4 augusti 2008

Konsten att landa

Efter en mycket intensiv period i mitt liv försöker jag nu att landa och ta det lugnt. Det är inte helt enkelt då man är van att hela tiden vara uppe i varv. Det har varit extremt stressigt både inför men framförallt från säsongsstarten i maj och framåt. Att bo långt ifrån tävlingarna, vara ensam som åker från Sundsvall och behöva hantera varenda detalj runtomkring tävlingarna blev övermäktigt. Förutom att jobba, träna och må bra så var det minutiösa förberedelser, köra till och från samt att ta hand om massa prylar efter varenda tävling. Till saken hör att jag verkligen ville ge mig själv de bästa förutsättningarna för att det ändå skulle gå vägen. Jag köpte husbilen just av den anledningen och det fungerade mycket bra men resandet och allt runt omkring blev ändå för mycket. När jag sedan åkte till Laxå och arrangörerna hade lekstuga blev det för mycket. Om jag tränar seriöst, lägger ned mycket tid, pengar och energi i något så kräver jag betydligt mycket mer av arrangören än vad som levererades i Laxå.


Nu är det även så att min kropp, knopp och vårt förhållande behöver ta det j&%ligt lugnt ett tag. Av den anledningen har jag tillsammans med min sambo beslutat att det inte blir någon fortsättning på denna säsong. Det kräver helt enkelt för mycket energi av oss. Nu måste vi försöka läka och landa sedan får vi se vad som händer...

I helgen har vi varit hos några bekanta i Gnarp. På lördagen var vi ut i skogen och plockade lite blåbär. Dessa bär tillsammans med bär från vår trädgård fick bli material till dagens mellanmål. En riktigt somrig historia som smakade väldigt gott.

/Rickard Mattsson

11 kommentarer:

Tom sa...

Säkert ett klokt beslut. Lägg till ett barn i den där ekvationen och det blir ännu roligare.

Rickard Mattsson sa...

Ja bara det är ju en heltidssyssla har jag förstått.

Anonym sa...

Hoppas att det reder upp sig och att det finns energi till nästa säsong..

Har varit inspirerande och imponerande att följa din blogg...hoppas på en fortsättning.

Sköt om er..

Vänligen
Marcus nyström
SCK

Rickard Mattsson sa...

Marcus: det kommer säkerligen att vara fortsatt inspirerande att titta in här lite då och då. ;)

Anonym sa...

Motgångar och medgångar får man erfarenhet av.

Att bli en riktigt duktig cyklist tar många år, dessa år måste vara fyllda av balans, glädje, stabilitet och en sund inställning till sitt idrottande. Karriären är en naturlg del av ens liv, den skall bara finnas där hela tiden år ut och år in. Då är det viktigt att du själv och de nära och kära runt dig trivs till 100% med din satsning.

Lycka till framöver från Mattias på Aktivitus i Göteborg.

Din blog är intressant läsning!

Rickard Mattsson sa...

Tack för de värmande orden Mattias!

Anonym sa...

Det är bara att lyfta på hatten för din satsning. Att det inte hållit till 100 % är väl inte så konstigt då det som någon klok person nämde tar år att komma till toppen. Du har ju ändå lyckats förvånansvärt bra på så kort tid. Lycka till i fortsättningen och är det så att du vill börja träna som en man så finns det hjälp att få på jobbet ;-)
/Flipp och Flopp

Rickard Mattsson sa...

Flipp och flopp: jag har alltid tränat som en kvinna och vill gärna fortsätta med det. Men vi kan nog träna tillsammans ändå. Säg till bara så ska jag springa ifrån er på lunchen. ;)

Anonym sa...

Är det färdigcyklat?

Rickard Mattsson sa...

Robert: Min seriösa satsning på cykling är över. Om jag råkar tävla eller vara i bra form framöver så är det bara för att det råkade bli så, absolut inte planerat på något sätt.

Tom sa...

Vi välkomnar ännu en lallare till lallar-klubben. :-)