söndag 18 maj 2008

Södra Sverige är en bluff!


I fredags åkte vi ned mot Götene och Kinnekulle för att delta i cykeltävlingar. Natten mellan fredag och lördag tillbringade vi på en rastplats i Lindesberg. Det kändes kallt på natten och regnet öste ned, jag bävade för hur det skulle vara på lördagen då Götene GP skulle köras. När vi vaknade på lördag morgon visade termometern 3-4 grader. Som tur var hade det slutat att regna och vädret blev sedan bättre. När tävlingen gick var det hela 9 grader varmt men det kändes svinkallt ändå, förmodligen pga. blåsten.

GP-loppet gick föresten riktigt dåligt. Jag fick till en hyfsat bra uppvärmning men för att få en bra plats vid starten var man tvungen att stå och vänta typ 15-20 minuter. Detta gjorde nog att mina stackars muskler blev kalla så när starten gick kändes kroppen som en bunke sirap. Efter två varv fick jag krampkänning i höger lår och på varv tre hoppade jag av. Vi som körde elit-klass skulle egentligen ha avverkat 30 varv men det kändes övermäktigt med ett krampande lår. Tänkte att det är bättre att kliva av idag och spara sig inför linjet på söndag...

Nu är det söndag morgon och vi sitter i husbilen. När vi vaknade idag var det 2,7 grader varmt (eller rättare sagt, kallt!). Precis då vi skulle äta frukost började det smattra på taket, vi tittade ut och kunde smärtsamt konstatera att det var snö som kom från himlen. Då slog det oss att södra Sverige måste vara en bluff! Här ska det ju inte finnas någon snö! Jag kan lova att dom ljugit precis hela vintern om att dom inte haft någon snö men egentligen har dom haft flera meter. Suget efter att cykla och i synnerhet tävla är väl inte på topp idag men jag ska ändå göra mitt bästa i backarna här på Kinnekulle. Vi har faktiskt varit så seriösa denna gång så vi har rekat hela banan. Den är endera upp eller ned vilket passar mig ganska bra, bäst hade det varit om det enbart var uppför såklart. ;)

Nu har vi varit vakna i 1,5 timme och det är fortfarande 2,7 grader ute. Seniorerna håller på att värma upp inför sin start som går om två minuter. Dom åker förbi här utanför och klagar på att det är kallt, jag känner ett visst medlidande när vi sitter här i husbilen och krampaktigt håller i våra varma te-muggar. ;)

Brrrrrrrrrr!

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: