onsdag 21 maj 2008

Däckad

Ja då var det dags igen. Kroppen har packat ihop och bestämt sig för att vila. Just nu är jag bara en passagerare som väntar på att komma fram till perrongen där det står frisk och kry.

Kände redan igår att det var något på gång. Hade en konstig känsla längst bak i näsan som brukar vara det första tecknet på att en förkylning är på gång. Idag kändes det lite värre, kroppen var allmänt trög och näsan hade börjar rinna. Efter övervägande med Fredrik fick dagens pass strykas till förmån för vila. Förmodligen var det hårdkörningen i helgen i kombination med väderförhållanden som ställde till det. Tävling i kallt och blött väder lördag-söndag och sedan sex timmar hård distans på måndag gjorde nog sitt för att sätta mitt immunförsvar totalt ur balans.

Kroppen: när kommer vi fram till perrongen frisk och kry?

/Rickard Mattsson

5 kommentarer:

Anonym sa...

Något jag funderat över är vad man bäst gör efter man blivit frisk.
1)Låtsas som om inget hänt och fortsätter med träningsprogrammet för aktuell dag?
2) Fortsätter med träningsprogrammet där man slutade?
3) Mjukstartar upp till full träningsdos?
Vad rekommenderas???

Anonym sa...

Ja du Ruben, det beror nog lite på hur sjuk man varit, har man haft en ordenlig infektion med feber så är det nog alternativ 3 som gäller. Känner man sig pigg så är det bara att köra på med något av alternativ 1 eller 2 beroend på var i säsongen man befinner sig. Detta är min erfarenhet, andra kanske gör på annat vis.

Rickard Mattsson sa...

Jag har outsourcat tänkandet så jag frågar bara coachen om hur jag ska göra från fall till fall. ;)

Anonym sa...

"outsourcat tänkandet" - det låter ju precis som på jobbet!

/Flipp

Rickard Mattsson sa...

Anonym: jag är nog lite arbetsskadad... ;)