söndag 10 februari 2008

Tankesmedjan 07:57

När man kör långa distanspass finns det verkligen tid för tankeverksamhet. Idag startades tankesmedjan redan klockan 07:57. Fem timmar med sig själv och sina egna tankar. Jag vet en del som kallar det kvalitetstid men jag vet väl inte om jag håller med dem...

Inför dagens distanspass grundades det först med en rejäl frukost och sedan toppade jag formen genom att läsa lite uppdaterade aktiekurser och råd i privata affärer. Det var en lysande uppladdning för dagens tankesmedja bearbetade i huvudsak två ämnen.

Det första var vilka aktier som jag ska bygga ut min aktieportfölj med. Appropå aktier så hörde jag en intressant sak i veckan. Tydligen är det väldigt många aktieplacerare som även är idrottsmän. Den sammanbindande länken ska enligt uppgift vara själva tävlingsmomentet och viljan att prestera bättre än övriga.

Det andra jag funderade över var hur Christer Sjögren kunde gå vidare till final i melodifestivalen. För mig är det helt ofattbart. Jag efterlyser ett nytt nummer att ringa vid såna här tävlingar/situationer. Jag har saknat det i idol och let´s dance också. Det är ett nummer där man röstar ut personer/bidrag istället för att man röstar på dem. Det saknas helt enkelt en dimension i röstningssystemet. Jag tycker att det ska finnas plus-röster och minus-röster. På så sätt kan man påverka utgången på ytterligare ett sätt. Samtidigt som alla aktörer som handhar röstningssystemet skulle tjäna ännu mera pengar på att fler ringer och röstar. Men den idén får nog TV-kanalerna och telekombolagen komma på själva tror jag ;).

Utöver tankarna så gick dagens distanspass riktigt bra. Konstaterade att det var 13 grader varmare idag än förra helgen (+3 grader). Det är inte illa med tanke på att vi mätte upp +2 grader i Juli 2007 då vi var i Dolomiterna i Italien. En stor skillnad var dock klädseln. Idag körde jag med vinterkläder och i Dolomiterna körde jag med sommarkläder. Kändes lagom skumt när jag kom att tänka på det.

Coachen har sagt åt mig att inte vara rädd för att ta i på distanspassen. Okej, idag gav jag kroppen en rejäl genomkörare. Fem timmar i relativt hårt tempo, fick en snittpuls på 137 bpm vilket är rätt högt med tanke på passets längd. Men någon väggning blev det inte även om benen brann mot slutet av passet. Måste nog köra med andra, helst såna som är lite bättre än mig för att jag ska få till den där riktiga väggningen misstänker jag...

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket inspirerande läsning på din blogg. Måste ställa den uppenbara frågan, hur hittar du motivationen till det?!
Jag är nog en wannabe, måste jag väl erkänna. =P

Rickard Mattsson sa...

Tack! Jag försöker vara så spontan och ärlig som möjligt då jag skriver på bloggen. Hittills har det fungerat bra och jag får mycket positiv feedback från er läsare.

Angående motivationen så fick jag den redan 2005 tror jag det var. Det var första gången jag ställde upp i en lokal cykeltävling här i Sundsvall. Blev frånkörd så det stänkte om det. Körde loppet så hårt att jag såg i syne bitvis. När jag gick i mål kunde jag inte stå på mina egna ben. Då bestämde jag mig för att aldrig bli frånåkt igen.

Nästföljande höst (2005) började jag träna stenhårt för att bli bättre och på den vägen är det väl...

En sak till som gör att motivationen finns är att jag tidigare varit rätt otränad och totalt ur form. Jag vet med andra ord vad det innebär och hur man mår om man inte tar ansvar för sin egen hälsa. Med hjälp av kontinuerlig träning och framförallt med hjälp av cyklingen har jag fått ordning på min hälsa.

När man tränar och äter rätt ser man också bättre ut, vad kan vara mer motiverande än det? Jag upplever att allt i livet är såååå mycket lättare när man ser bra ut, utstrålar energi och välmående. Jag är övertygad om att framgång föder framgång. Om jag tar hand om mig själv, tränar, äter rätt och gör det bästa ifrån mig på jobbet så kommer framgången som ett brev på posten.

/Rickard Mattsson

Anonym sa...

Du pratar om att träna mot de som är bättre? Då får du byta sport till bicepscurl...annars kan vi ju inte ge dig en match! :-)

/X and X

Rickard Mattsson sa...

Om jag ska träna biceps och hitta någon som är bättre än mig kan jag nog träna mot i princip vem som helst. ;)