onsdag 20 februari 2008

0,1

"Din utveckling är inte linjär". Det var några kloka ord som min mycket kloka flickvän sa till mig för några år sedan. Jag har ofta tänkt på de kloka orden då jag tränat och tränat utan att få någon riktig bekräftelse på att det verkligen går åt rätt håll. Att hon hade rätt råder det ingen som helst tvivel om. Kroppen är en lustig pryl som inte alltid gör som vi förväntat oss.

Hur som helst så fick jag idag ett kvitto på att träningen går åt rätt håll och att kroppen trots allt är med på noterna.


Under sommaren 2006 mätte jag upp min hittills lägsta vilopuls. Då hade jag som bäst 38 bpm. När jag mätte min vilopuls igår fick jag ett glädjande besked. Mitt lägsta värde över hela perioden var 35 bpm men pulsen pendlade oftast mellan 36-38 bpm. Förhoppningsvis finns det några slag till att hämta innan säsongen drar igång...

Ett annat framsteg gjorde jag idag på löpbandet. Jag berättade för någon vecka sedan att jag hade hittat precis rätt fart för att hålla samtliga intervaller på en viss lutning. Om jag tidigare bara ökat hastigheten med 0,1 km/h har jag flugit av bandet, så nära max kör jag alltså intervallerna. Hur som helst så lyckades jag idag öka hastigheten och hålla den under samtliga intervaller. Känner mig hyfsat nöjd över det, får se när jag vågar mig på nästa höjning...

/Rickard Mattsson

6 kommentarer:

Anonym sa...

Blev ju nyfiken att testa, en manuell mätning sa 52 (26 på 30 sek). Nästa mätresultat kommer bli 112,5 ....
i bänk!
/Lyft tyngre, cykla snabbare :-)

Rickard Mattsson sa...

Gym-killen har talat. Tack för tipset! Jag ska genast lägga om min träning och fokusera stenhårt på biceps, bröst, axlar och proteindrinkar. Okej, jag slutar duscha efter passet oxå och åker hem svettig istället...

Anonym sa...

Rickard, gymkillar blir inte svettiga! :) Dom ser alltid väldigt fräscha ut och tränar oftast i mössa och flip-flops...

Anonym sa...

Då har ni inte sett hårdingarna på FK-gym. Det är svettiga äckliga killar, i sunkiga skor som luktar illa!

Rickard Mattsson sa...

Annika, haha! Jag missade ju helt den dimensionen. Den typiske gymkillen kommer till gymmet ombytt och klar, går direkt in i gymmet och lägger jackan på golvet. Mössan behålls på och skorna byts ut mot flip-flops. Helst ska det vara barfota oxå för annars blir det så svettigt (notera att mössan behålls på). Gymkillen går sedan direkt in till de fria vikterna utan att värma upp. Här fokuseras det på biceps, bröst och axlar. Efter 30 minuter är gymkillen färdig. Stretchning anses onödigt, istället tar gymkillen en proteindrink och går direkt hem utan att duscha.

Där har vi hela bilden av gymkillen. ;)

Anonym sa...

Det låter som en riktig man (dvs hockeyspelare eller höjdhoppare)