lördag 26 augusti 2006

Vad kostar välbefinnande?

Går det att sätta ett pris på vårt välbefinnande? Vad kostar det och vad krävs för att nå välbefinnande? Hur definierar du välbefinnande och vad gör du för att uppnå det?

Tänk om det ändå hade varit så enkelt att välbefinnande gått att köpa som ett piller på apoteket. Eller varför inte kontakta en mäklare som säljer välbefinnande till högstbjudande? En annan variant är att det fanns en beskrivning över vad man behöver göra för att nå välbefinnande i livet, då hade det varit svårt att misslyckas...

För mig är välbefinnande att må bra och ha balans i tillvaron. Detta skaffar jag mig på följande sätt:

Genom att umgås med såna jag älskar och såna som får mig att må bra. Övriga försöker jag att umgås med så lite som möjligt då de ändå inte tillför mitt liv (välbefinnande) nåt.

Genom att göra sånt jag gillar och sånt som får mig att må bra. Det kan handla om motion eller att bara göra något trevligt tillsammans med någon jag älskar. Saker som jag inte gillar att göra försöker jag helt att undvika om det inte får stora negativa konsekvenser för mig eller någon i min omgivning.

Genom att äta bra kost och se till att jag får det mest optimala bränslet för de saker jag företar mig. Kost som inte är bra för mig försöker jag så långt som möjligt att undvika då det brukar få dåliga konsekvenser på mitt välbefinnande.

Genom att se till att jag får tillräckligt med kvalitativ sömn och återhämtning varje natt. För mig innebär det att jag sover mellan 7-9 timmar varje natt, beroende på årstid och behov av återhämtning och vila.

Genom att dra tydliga gränser mellan mitt privat- och arbetsliv. På jobbet vilar kroppen och hjärnan arbetar. På fritiden vilar hjärnan och kroppen arbetar. När arbetsdagen är slut kan jag mycket väl fundera på ett problem vi har men då gör jag det isåfall av egen fri vilja, mest för att utnyttja tiden då jag ändå sysslar med nåt jag gillar.

Några konkreta saker som får mig att må bra och nå välbefinnande:
  1. Min sambo och stora livskamrat
  2. Min familj, min släkt och mina vänner
  3. Trygghet och självsäkerhet
  4. Mina fritidsintressen såsom cykling, vandring, och resor
  5. Att prestera bättre än andra
  6. Spaghetti och köttfärssås :)
  7. Sommar (helst med mycket sol)
  8. Hårda träningspass
  9. Utvecklande arbete och trevliga arbetskamrater
  10. Hårt arbete och ett vänligt ord från någon som tycker att man är duktig

Du kanske inte har reflekterat över det ännu; men pengar och materiella ting står inte med på min topp-10 lista över sånt som får mig att må bra och nå välbefinnande. Vid det här laget känner jag mig själv så pass väl att jag ofta blickar tillbaka på en dag/vecka/månad/år och tänker för mig själv; så här lycklig och bra har jag aldrig någonsin varit! Det lustiga är att sådana tankar gör att jag själv blir starkare och får bättre självförtroende. Det händer ofta att jag rannsakar mig själv och mitt eget beteende, just för att hitta brister och felaktigheter som jag kan förändra och vända till något positivt, för mig själv och mitt välbefinnande.

Hur ser din lista ut och vad gör du för att nå välbefinnande i ditt liv? Är du en av alla som bara värdesätter pengar och materiell lycka eller delar du kanske rentav mina tankar om välbefinnande? Hur som helst så bör du fundera över vad som verkligen gör dig lycklig och hur du ska få så mycket tid som möjligt för att syssla med såna saker som verkligen betyder nåt i ditt liv.

Det bästa i livet är gratis...

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå.
Det är jag som cyklat med dig ett par gånger i sommar. Jag delar dina tankar om välbefinnande, men jag har en fundering som jag skulle vilja dela med dig. Du skriver att du undviker människor som inte tillför ditt välbefinnade något, och det är det råd som ofta finns med i skrifter idag om självförverkligande och annat i den stilen. Även om jag själv gärna hade sluppit negativa människor så tror jag att de är viktiga för våran utveckling och självkännedom. Genom att se på oss själva och hur vi reagerar när folk stjäl vår energi och behandlar oss illa, kan vi lära oss mycket om oss själva och även utvecklas till att bli större männsikor som kanske så småningom kan ge självkänsla och ett upplyftande ord till de som försöker ta dessa saker från oss för att kompensera sin egen brist på dessa saker. Bara en tanke jag har.

Anonym sa...

Svar till Markus: Mitt liv är oftast ganska fullt med olika aktiviteter. Av den anledningen blir jag tvungen att prioritera rätt hårt och som ett led i detta väljer jag bort vissa saker. Ett exempel på detta är att minimera tiden jag tillbringar med såna som ändå inte tillför mitt välbefinnande något. Jag håller dock med om dina åsikter även om det inte fungerar för mig.