lördag 12 augusti 2006

Rapport från Höga kusten Marathon

Den 12/8 gick Höga kusten Marathon av stapeln. Här kommer en rapport från loppet.

I midsommar 2006 köpte jag ett par löparskor för att komplettera min cykelträning. Sedan dess har jag varit ute och kört lite olika pass varav de flesta har varit hårda och till skogs. Innan loppet hade jag bara sprungit cirka 100-150 km.

I början av augusti anmälde jag mig till distansen kvartsmarathon som är exakt 10,54875 kilometer lång. Banan var enligt uppgift en av Sveriges hårdaste och mest krävande.

Så var det då dags att testa vad man går för som löpare. På lördag morgon den 12/8 bar det iväg upp till Höga kusten och Nordingrå där starten skulle gå för mig kl 11:45. Resan upp gick smidigt och vi var på plats ungefär en timme innan min start. Klockan 11:15 startade jag min uppvärmning och gjorde mina andra förberedelser inför loppet. Lite lugn jogg med tempoökningar för att få upp pulsen samtidigt som jag drack upp det sista av energidrycken som jag förberett innan loppet.

Klockan blev 11:45 väldigt snabbt och startskottet för kvartsmarathon gick. Vi var totalt strax över 150 stycken som startade i den distansen. Loppet började med en rejäl stigning på någon kilometer. Under denna kilometer körde jag för fullt och sprang om en hel del andra deltagare. Efter uppförsbacken övergick underlaget till grusväg och tempot ökades ytterligare. Jag blev passerad av några i nedförsbackarna men sprang sedan om dem igen i uppförsbackarna. Redan efter någon kilometer var det andra som började gå och flämta, vid det laget hade jag precis kommit in i min rytm och fått upp pulsen på ett fint sätt. Jag passerade 2, 3 och 4-kilometers markeringarna utan att det kändes allt för jobbigt. När det sedan blev asfalt som underlag igen blev det genast lite tyngre att springa. Kom där in i en bra rytm tillsammans med två andra som hade ungefär samma hastighet som mig. Efter någon kilometer kroknade den första killen och jag blev tvungen att springa om honom. Vid det laget var det cirka 3,5 kilometer kvar till mål. Jag tog rygg på en kille som tidigare hade sprungit om mig och försökte komma ikapp honom då han verkade hålla ett bra tempo samtidigt som han verkade stark nog att hålla ända in i mål. Vi passerade två vätskekontroller, jag sprang rakt förbi dessa då jag hade egen vätska med mig. På detta sätt knaprade jag in på killen framför mig och till slut var jag ikapp. Nu var det bara att hänga på och köra så hårt som möjligt in i mål. Med en kilometer kvar ökade vi tempot successivt och in på upploppet var det full fart som gällde. Det hade samlats mycket folk som stod och hejade vid målgången, det gjorde att spurten gick bättre och jag märkte inte alls av att jag var nära min maxpuls vid det läget.

Min pulskurva från loppet (röd=puls, brun=höjd):

Större bild finns här: http://monstrig.mine.nu/images/rickard/hkmarathon/pulskurva.jpg

Efter loppet satt jag i gräset och pustade ut...



Resultat:
Distans: 10,54875 km
Höjdmeter (stigning): 148 meter
Höjdmeter (sluttning): 137 meter
Temperatur: 30 grader
Snittpuls: 176
Maxpuls: 190
Energiförbrukning: 830 kcal
Minuter per kilometer i snitt: 4:39 min
Tid: 49 min 7 sek

Placering: 29

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: