söndag 2 december 2007

Hallucination

Idag var det distanspass på schemat. Vädret och föret var sämsta tänkbara, +2 grader, regn och tung blötsnö som hade kommit under natten. Funderade ett tag på att köra dagens pass på trainern men det blev ett pass i verkligheten trots allt...


Ungefär 500 meter hemifrån vurpade jag, blev lite blöt på ena benet men det gjorde inte så mycket. Det var grymt isigt på de små vägarna och på isen låg vatten och snösörja. För första gången tyckte jag att mina dubbdäck inte var tillräckliga och då kör jag med Nokkian Hakka WXC300.

Hur som helst, under distanspasset skulle några feta tempo-intervaller avverkas. Trots att jag varit väldigt nedtränad den här veckan upplevde jag att dagens intervaller gick bra. Fem minuter in på den sista intervallen blev jag hungrig, det var bara att bita ihop för man äter ingen energikaka mitt i en intervall. När jag hade fem minuter kvar på intervallen började jag hallucinera. Jag gör det ibland då kroppen börjar få slut på bränsle. Jag kände en lukt av lussebullar och jag började få onda tankar om både pepparkakor och godis. När min sista intevall var avklarad åt jag nästan upp en energikaka med förpackningen, så god har nog aldrig en kaka varit!

Efter passet blev det en stadig lunch och på eftermiddagen tyckte jag att jag var värd en riktig lussebulle. Letade upp en i frysen och tinade den medans jag stod bredvid micron och luktade. När den passerade munhålan och ned i halsen njöt jag på riktigt; mums!

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: